Fišing poruke, koje izgledaju kao da dolaze od poznatih kompanija, banka ili čak državnih institucija, u suštini su lažne i dizajnirane da prevare korisnike. U ovim porukama, žrtve se često pozivaju da odmah kliknu na link ili otvore attače koji će ih odvesti na lažne veb stranice gde će biti zatraženi osetljivi podaci.

Šta kažu žrtve?

Građani koji su bili meta ovih prevarnih napada ističu da su poruke izgledale veoma uverljivo. "Nisam ni primetio da je nešto bilo sumnjivo, poruka je izgledala kao da dolazi od moje banke, a zatim sam bio zatražen da potvrdim svoje podatke putem linka. Na sreću, nakon što sam ponovo pogledao sve, shvatio sam da nešto nije u redu," priča jedan od oštećenih građana Beograda.

Drugi su, nažalost, bili manje srećni. "Otvorio sam link, a onda su mi počeli stizati upiti o mojim podacima. Tek kasnije sam shvatio da sam upao u zamku. Sada se nadam da neće biti većih posledica," dodaje korisnik koji je poželeo da ostane anoniman.

FOTO: GROK veštačka inteligencija tviter

 

Kako prepoznati fišing poruku?

FOTO: GROK veštačka inteligencija tviter

 

Stručnjaci savetuju građanima da budu izuzetno oprezni i da uvek proveravaju poruke koje izgledaju sumnjivo. Najčešći znaci fišinga su:

  • Nepoznat ili sumnjiv pošiljalac: Pošiljaoci često koriste slične, ali ne i identične adrese kao što su stvarne adrese kompanija i institucija.
  • Zahtevi za ličnim podacima: Poruke koje traže lozinke, brojeve računa ili druge osetljive podatke su velika crvena zastava.
  • Greške u pravopisu i gramatici: Fišing poruke često sadrže pravopisne greške ili čudne izraze.
  • Hitni zahtevi: Poruke koje traže da odmah reagujete, kao što su zatvaranje računa ili hitno ažuriranje podataka, često su prevare.
  • Lažni linkovi: Prikazivanje lažnih linkova koji vode na sajtove koji izgledaju kao pravi, ali se ne poklapaju sa stvarnim veb adresama.

FOTO: GROK veštačka inteligencija tviter

 

Šta raditi u slučaju fišinga?

Ako primite sumnjivu poruku, stručnjaci savetuju sledeće:

  • Ne klikćite na linkove i ne otvarajte atačmente.
  • Ne unosite lične podatke i ne odgovarajte na zahteve koji izgledaju nepovoljno.
  • Kontaktirajte vašu banku ili kompaniju koja navodno šalje poruku, ali koristite zvanične kontakt informacije, ne one iz poruke.
  • Ako ste već kliknuli na link, odmah promenite lozinku i obavestite nadležne organe.
  • Zvaničnici apeluju na sve građane da budu oprezni i da se ne plaše da prijave bilo kakvu sumnjivu aktivnost. Prevencija i brza reakcija mogu značajno smanjiti rizik od dalje štete.

U ovim vremenima kada su internet prevare sve češće, važno je da svi građani budu svesni mogućih opasnosti i preduzmu mere opreznosti kako bi zaštitili svoje lične podatke i finansije.

BONUS VIDEO: