Извор:Фото: Профимедиа
"БИО БИХ СРЕЋАН ДА МИ СЕ ТО ДЕСИЛО" Трамп о Урсули и авиону
03.09.2025.
14:42
АМЕРИЧКИ председник Доналд Трамп осврнуо се на инцидент с авионом предсједнице Еуропске комисије Урсуле фон дер Лајен, који је био присиљен да слети у Бугарску након што је Русија наводно омела његов GPS сигнал, пише РБЦ-Украјина.
Трамп је овај догађај коментарисао на себи својствен начин.
- Па, имала је занимљив догађај. Она је изванредна жена - изјавио је, напоменувши како нико не зна зашто је GPS на авиону председнице Европске комисије престао с радом.
- Али одузели су јој могућност коришћења телефона. Понекад је то добра ствар - рекао је Трамп и додао да би, да се то њему догодило, био срећан.
Присилно слетање због ометања сигнала
Подсетимо, авион председнице Европске комисије Урсуле фон дер Лајен присилно је слетео у Бугарску 1. септембра. Инцидент се догодио док је Фон дер Лајен била на четвородневној турнеји по државама чланицама ЕУ које се граниче са Русијом.
Као разлог наводи се руско ометање сигнала, које је пореметило GPS систем авиона, због чега је пилот био приморан да слети користећи се папирнатим картама.
Реакција Русије и оглашавање Flightradar24
Портпарол Кремља Дмитриј Песков одбацио је оптужбе, инсистирајући на томе да Русија није умешана у инцидент.
BloombergAdria.com
Раније се огласио и Flightradar24, популарна платформа за праћење летова, која је побила првобитну верзију Европске уније о ометању сигнала. Flightradar24 наводи да је транспондер авиона пријавио добар квалитет GPS сигнала од полетања до слетања. Коментаришући наводе да је авион кружио око аеродрома сат времена, платформа истиче да је лет требало да траје 1 сат и 48 минута, а заправо је трајао1 сат и 57 минута.
- Транспондерски сигнал који авион преноси садржи NIC вредност. NIC вредност кодира квалитет и конзистентност навигационих података које авион прима. Flightradar24 користи ове NIC вредности да би креирао GPS мапу сметњи. Лет са Урсулом фон дер Лајен је преносио добру NIC вредност од полетања до слетања - објаснили су.
Мапу сметњи можете погледати ОВДЕ.
Раније су овај наводни инцидент, према писању Фајненшел тајмса, тројица званичника описала као руску операцију ометања.
- Читав аеродромски простор је остао без ГПС-а - рекао је један од званичника.
Бугарска управа за управљање ваздушним саобраћајем потврдила је инцидент и напоменула да је дошло до значајног повећања GPS ометања од фебруара 2022. године.
- Ометање омета тачан пријем сигнала, што доводи до разних оперативних изазова за авионе и земаљске системе.
BloombergAdria.com
Реакција НАТО пакта
НАТО схвата ометање GPS сигнала веома озбиљно, а Алијанса непрекидно ради како би спречила ометање и осигурала да се то више не понови, рекао је генерални секретар НАТО Марк Руте.
Он је то рекао након наводног ометања GPS сигнала авиона у којем се налазила председница Европске комисије Урсула фон дер Лајен на путу ка Бугарској, преноси Ројтерс.
Поред тога, казао је и да НАТО појачава активности када је у питању хибридна и сајбер претња, преноси британски Гардијан.
BloombergAdria.com
- Одувек сам мрзео реч хибрид, јер звучи тако умиљато, али хибрид је управо то - ометање комерцијалних авиона са потенцијално катастрофалним последицама, покушај атентата на великог индустријалца у једној од земаља савезница НАТО-а, напад на националну здравствену службу у Уједињеном Краљевству.
Ово нису мали, нежни инциденти. Ово су огромни инциденти који имају огроман утицај - рекао је шеф НАТО.
Руте је инсистирао да НАТО „ради даноноћно да се супротстави овоме, да ово спречи и да се увери да се то неће поновити“, преноси Гардијан.