Иза изградње једног ветропарка стоји читава комплексна логистика допремања свих компоненти до локације. Данас се то уобичајено одвија железничким путем или посебним камионима, што може довести до затварања путева, преласка преко њива и потребе за полицијском пратњом због великих теретних возила.

Међутим, овај већ сложен процес додатно ће закомпликовати очекивани "пораст" ветрењача: од актуелног просека од око 70 метара, лопатице турбина у будућности могле би да се повећају и на преко 100 метара.

Фото: Shutterstock

 

 

Најефикасније ветрењаче су управо оне највеће које производе највише енергије, смањујући трошкове. Оне су истовремено и најтеже за испоруку и поставку, а турбине наредне генерације биће само још теже.

У компанији Радиа (град Болдер у америчкој савезној држави Колорадо) увидели су ове изазове – и пронашли потенцијално решење: дизајнирали су највећи теретни авион на свету, под именом "Винд ранер" (WindRunner).

Конструкција ове џиновске летелице, која ће моћи да превози лопатице дуге и до 105 метара, и то практично било где, већ је у току.

Фото: Јутјуб принтскрин/Aviapages

 

 

Иако су већ спроведена опсежна тестирања у аеротунелима, у којима се симулира кретање ваздуха, комерцијална употреба очекује се до краја 2027. године

Авион "WindRunner" дугачак је 108 метара са распоном крила од 80 метара. У поређењу са њим, чак ни Боинг 747 – дужине 76 метара – не делује више толико импозантно.

Али и више од тога, "WindRunner" ће надмашити најдужи икада произведени ваздухоплов на свету, совјетски Антонов АН-225 Мриyа из 1985. (84 м), који је страдао током напада Русије на Украјину пре три године.

Његов товарни простор, дужине 105 метара и ширине 7,3 метра, може да прихвати огромне лопатице турбина.

Систем за утовар и истовар

Али "WindRunner" није дизајниран само са капацитетом на уму, већ и са циљем да омогући лак приступ локацијама ветропаркова. Авион има специјални систем за утовар и истовар, што смањује време проведено у ветропарковима: лопатице се истоварају онако како су утоварене, кроз предња врата авиона "WindRunner" која се подижу.

Теретни авион омогућиће да се пројекти ветра развијају и на удаљеним, неприступачним местима с обзиром на то да је опремљен напредним системима за полетање, слетање и навигацију. Због тога, овај ваздухоплов може да слети на полуприпремљене писте од свега 1.800 метара, нешто што не може да уради ниједан комерцијални авион.

Поређења ради, уобичајене писте дуге су између 2.400 и скоро 4.000 метара.

WиндРуннер ће моћи да развије брзину до 740 км/х, а све то док носи терет и до 72.575 килограма. Поврх тога, моћи ће да пређе раздаљину и до 2.000 километара што је дуже од ваздушне удаљености Москве и Београда (1.712 км).

(Б92)

БОНУС ВИДЕО: