Немачки Савезни суд правде (БГХ) покренуо је још 2018. године судски поступак након незгоде која се десила у Хамбургу. Тада су оштећени камион и аутомобил, након што је по напуштању раскрснице са семафором дошло до сужења пута (сливања две саобраћајне траке у једну). Камионџија се кретао левом страном пута, док је за воланом путничког возила била жена. Пошто ниједно возило није пружило предност оном другом, оба су и оштећена, при чему је жена сматрала да има предност.
Случај је отишао на суд јер дама није била вољна да подели трошкове поправке аутомобила, и била је упорна у тужби јер се обратила и другостепеној инстанци, након што је Окружни суд Хамбурга први њен захтев одбацио..
Фото: Профимедиа
Немачки Савезни суд правде је 2022. донео одлуку. Према виђењу поменуте високе судске инстанце, с дугом традицијом правосуђа, ту нико нема предност. Дакле, суд инсистира на узајамној пажњи и увиђајности.
„У овој ситуацији не постоји ништа што би се могло назвати правом првенства, предношћу при проласку,“ стоји у пресуди (Аз. ВИ ЗР 47/21), која је објављена у немачком граду Карлсруеу. Уместо приоритетног проласка, на снази је принцип толеранције и договора међу возачима у погледу тога ко ће први проће, док код ситуација у којима једна трака престаје да постоји, док друга наставља да живи, важи „правило рајсфершлуса“, а који подразумева равномеран, течан и наизменичан пролазак возила из обе траке.
Шта је правило рајсфершлуса?
Са правилом рајсфешлуса у Закону о безбедности у саобраћају (ЗОБС) су наши возачи мало упознати. То је наизменично пропуштање возила из колона, у којима постоји загушење саобраћаја, на сужењу пута (уско грло - уливање споредног пута у главни, смањење броја саобраћајних трака), без обзира на то ко по правилима саобраћаја или саобраћајним знацима има првенство пролаза.
Прочитајте још
Фото: Профимедиа
Ово саобраћајно правило налаже возачу да у случајевима гужви (застоји, колоне,...), обавезно пропусти једно возило које се укључује са споредног пута у исти смер или се укључује из саобраћајне траке која се завршава. Ово правило се примењује у многим земљама јер је доказано да овакво, наизменично кретање возила, значајно убрзава саобраћај.
Дакле, и виша инстанца је навела да возач камиона није једини с кривицом у овој ситуацији, већ су за мањак бриге о другима и увиђајности у погледу туђих интереса одговорне обе стране, писало је у пресуди вишег суда. Једноставно, возачи су били дужни да се усагласе ко ће први проћи суженим друмом.
Потребна је посебна заједничка пажња, разборитост и присуство духа да би се постигло споразумевање о времену проласка друмом, односно испред или иза колеге за воланом возила које је паралелно с другим, наводи се још у судском спису.
„Ако возачи не успеју да се споразумеју, дужни су да уступе место другој особи. Ко вози десном, а ко левом страном коловоза пре сужења, стога је потпуно небитно“.
(Блиц)
БОНУС ВИДЕО: