И наредних дана у нашој земљи према упозорењу РХМЗ биће и снега, али и поледице, па се саветује посебан опрез у вожњи.

- Први и основни савет када је лед на коловозу јесте да, једноставно, не возите. Ако сте већ на путу, основни савети су да возите споро и будите опрезни, поштујући сву сигнализацију уз прављење великог одстојања од возила које се налази испред вас – савет је саобраћајаца.

Како кочити на залеђеном путу

Ако сте ипак на залеђеном путу, коришћење кочница представља највећи изазов. Јасмина Бончић, инструкторка вожње из Ауто-школе “Десетка плус”, раније је објаснила да је услов за безбедно кочење процена раздаљине која је за то потребна.

- Нема ту претераног кочења, већ се кочи мотором у комбинацији са благим притискањем педале ножне кочнице. Кочи се постепено како би се избегла блокада точкова. Ако точкови блокирају, возило проклизава и губи се контрола. Тада треба отпустити кочницу, затим постепено закочити, а истовремено кочити мотором - прећи у мањи степен преноса, односно пребацити мењач у нижу брзину - рекла је за РТС Бончићева.

Фото: Профимедиа

 

Како је објаснила, “на низбрдици никако не треба јурити, већ кочити лагано, нежним спуштањем и подизањем стопала с кочнице”.

- За разлику од вожње узбрдо, низбрдо се увек вози у нижем степену преноса него по сувом времену. А узбрдо се иде благим гасом. И кад се дода одређена количина гаса, то је врло мала количина гаса, иде се континуирано узбрдо. Што више додајемо гас, већа је могућност да ће аутомобил проклизати. Са друге стране, ако нема гаса, аутомобил ће стати, тако да се количина гаса на узбрдици даје по осећају – казала је она.

Скретање на поледици

Ништа мање изазовно од кочења, јесте и скретање на поледици. Пре него што се уђе у кривину, како саветују саобраћајни стручњаци, треба успорити како би се очувала стабилност возила.

Фото: Профимедиа

 

- Потребно је окретати волан лагано, али ако се осети да је предњи део возила неуправљив одмах треба склонити ногу са папучице гаса, успорити и благо кочити ако је потребно. Ако се задњи део возила занесе, тада се лагано додаје гас да би се ауто вратио на правац. У кривинама препоручљиво је возити споро уједначеном брзином да би се избегло заношење возила – кажу они.

Зашто је важно кретати из друге брзине

Коначно, ако вам аутомобил у оваквим условима стане, потребно је знати на који начин га поново најбезбедније могуће ставити у погон.

- Да би се спречило проклизавање треба кренути лагано и постепено убрзавати. Ако точкови проклизају, или се ауто заглави у снегу, треба кренути из друге брзине јер се тако смањује сила која делује на точкове и повећава погонска снага. Ако ауто има аутоматски мењач, треба укључите wинтер режим – саветују саобраћајни стручњаци.

Фото: Милена Анђела

 

Како да возите ако на пути има снега

После леда, да се вратимо снегу, јер је он ипак најчешће присутан у зимским условима вожње. Дакле, шта је неопходно да учините пре поласка на дестинацију где је врло извесно да вас очекује снег на путу, под претпоставком да вам је возило већ опремљено оним што Закон о безбедности саобраћаја прописује као “обавезну зимску опрему”, а то су зимске гуме, ланци или “чарапе за гуме” и коначно, ако сте за воланом теретног возила, лопата.

Фото: Профимедиа

 

Најпре чишћење возила

За почетак, добро очистите аутомобил и то не само стакла, већ и кров. Током вожње тај снег са крова може да склизне што доводи до смањена видљивости, а то може да се деси баш у неком кључном моменту.

Снег и лед са стакла може се отклонити помоћу грејача или одговарајућим метлицама, али никако врелом водом. Међутим, догађа се да возач не може ни да уђе у аутомобил, пошто се браве на ниским температурама заледе. Најефикаснијима у таквим ситуацијама су се показала средства које произвођачи аутомобила праве управо за одређени модел или универзална течност која се продаје у продавницама ауто-делова.

(Блиц)

БОНУС ВИДЕО: