I narednih dana u našoj zemlji prema upozorenju RHMZ biće i snega, ali i poledice, pa se savetuje poseban oprez u vožnji.

- Prvi i osnovni savet kada je led na kolovozu jeste da, jednostavno, ne vozite. Ako ste već na putu, osnovni saveti su da vozite sporo i budite oprezni, poštujući svu signalizaciju uz pravljenje velikog odstojanja od vozila koje se nalazi ispred vas – savet je saobraćajaca.

Kako kočiti na zaleđenom putu

Ako ste ipak na zaleđenom putu, korišćenje kočnica predstavlja najveći izazov. Jasmina Bončić, instruktorka vožnje iz Auto-škole “Desetka plus”, ranije je objasnila da je uslov za bezbedno kočenje procena razdaljine koja je za to potrebna.

- Nema tu preteranog kočenja, već se koči motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice. Koči se postepeno kako bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, vozilo proklizava i gubi se kontrola. Tada treba otpustiti kočnicu, zatim postepeno zakočiti, a istovremeno kočiti motorom - preći u manji stepen prenosa, odnosno prebaciti menjač u nižu brzinu - rekla je za RTS Bončićeva.

Foto: Profimedia

 

Kako je objasnila, “na nizbrdici nikako ne treba juriti, već kočiti lagano, nežnim spuštanjem i podizanjem stopala s kočnice”.

- Za razliku od vožnje uzbrdo, nizbrdo se uvek vozi u nižem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. A uzbrdo se ide blagim gasom. I kad se doda određena količina gasa, to je vrlo mala količina gasa, ide se kontinuirano uzbrdo. Što više dodajemo gas, veća je mogućnost da će automobil proklizati. Sa druge strane, ako nema gasa, automobil će stati, tako da se količina gasa na uzbrdici daje po osećaju – kazala je ona.

Skretanje na poledici

Ništa manje izazovno od kočenja, jeste i skretanje na poledici. Pre nego što se uđe u krivinu, kako savetuju saobraćajni stručnjaci, treba usporiti kako bi se očuvala stabilnost vozila.

Foto: Profimedia

 

- Potrebno je okretati volan lagano, ali ako se oseti da je prednji deo vozila neupravljiv odmah treba skloniti nogu sa papučice gasa, usporiti i blago kočiti ako je potrebno. Ako se zadnji deo vozila zanese, tada se lagano dodaje gas da bi se auto vratio na pravac. U krivinama preporučljivo je voziti sporo ujednačenom brzinom da bi se izbeglo zanošenje vozila – kažu oni.

Zašto je važno kretati iz druge brzine

Konačno, ako vam automobil u ovakvim uslovima stane, potrebno je znati na koji način ga ponovo najbezbednije moguće staviti u pogon.

- Da bi se sprečilo proklizavanje treba krenuti lagano i postepeno ubrzavati. Ako točkovi proklizaju, ili se auto zaglavi u snegu, treba krenuti iz druge brzine jer se tako smanjuje sila koja deluje na točkove i povećava pogonska snaga. Ako auto ima automatski menjač, treba uključite winter režim – savetuju saobraćajni stručnjaci.

Foto: Milena Anđela

 

Kako da vozite ako na puti ima snega

Posle leda, da se vratimo snegu, jer je on ipak najčešće prisutan u zimskim uslovima vožnje. Dakle, šta je neophodno da učinite pre polaska na destinaciju gde je vrlo izvesno da vas očekuje sneg na putu, pod pretpostavkom da vam je vozilo već opremljeno onim što Zakon o bezbednosti saobraćaja propisuje kao “obaveznu zimsku opremu”, a to su zimske gume, lanci ili “čarape za gume” i konačno, ako ste za volanom teretnog vozila, lopata.

Foto: Profimedia

 

Najpre čišćenje vozila

Za početak, dobro očistite automobil i to ne samo stakla, već i krov. Tokom vožnje taj sneg sa krova može da sklizne što dovodi do smanjena vidljivosti, a to može da se desi baš u nekom ključnom momentu.

Sneg i led sa stakla može se otkloniti pomoću grejača ili odgovarajućim metlicama, ali nikako vrelom vodom. Međutim, događa se da vozač ne može ni da uđe u automobil, pošto se brave na niskim temperaturama zalede. Najefikasnijima u takvim situacijama su se pokazala sredstva koje proizvođači automobila prave upravo za određeni model ili univerzalna tečnost koja se prodaje u prodavnicama auto-delova.

(Blic)

BONUS VIDEO: