Нема горег осећаја од оног кад изађете из ресторана с пуним желуцем – али празним новчаником – и схватите да сте, на неки начин, били преварени. Иако ово можда звучи претерано, истина је да многи ресторани користе психолошке трикове како би вас подстакли да потрошите више него што сте планирали. Ако сте иначе одлучна особа, али вас сваки пут збуни јеловник – нисте једини. 

Психологија каже да већина људи одлучује шта ће наручити у мање од 90 секунди, тврди Фред Харингтон, директор Proxy Coupons-а, за Yahho! Life. Ресторани то добро знају, па дизајнирају јеловнике тако да вам "помажу" у тој брзој одлуци – али не нужно у вашу корист. Можда сте приметили да многи ресторани, посебно они луксузнији, уопште не приказују цене на јеловнику – или их скривају на неуобичајеним местима. Циљ је једноставан: да усмере вашу пажњу на јело, а не на његову цену. Др Џејсон Бахл са Универзитета Јужне Калифорније за Делиш објашњава: “Ресторани буквално стављају назив јела на прво, а цену на друго место – у дизајну и у вашој свести”.

Такође, вероватно сте прво уочили јело са ценом знатно вишом од свега осталог. То није случајно – зове се "сидрење". Постављањем врло скупог јела, све остало на јеловнику изгледа повољније у поређењу. И да, то уистину функционише.

Фото: Профимедиа

 

Ако вам опис јела звучи невероватно примамљиво - и то је намерно. Према Харингтону: “Што је назив јела описнији, људи га више цене – без обзира на стварни квалитет хране”. Ресторани користе носталгичне и емоционалне изразе како би јело било тешко одбити – попут “Бакина домаћа пита од јабука”, иако та пита можда месецима чека у замрзивачу.

На благајни вас дочекује тегла са напојницама у којој већ има новца? Нисте први који помисле да је то резултат великодушности гостију. Но, како објашњава тиктокерка Басиа (@everypmarketing), запослени често сами ставе новац како би вас суптилно подстакли да дате напојницу.

Фото: Профимедиа

 

А, кад вас конобар пита желите ли точено или флаширано пиво, то није случајно – најчешће се очекује да одаберете скупљу опцију јер се чини као спонтан избор, а не продајна тактика.

Још један трик на који можда не обраћате пажњу је – музика. Ресторани свирају спорију музику кад желе да останете дуже, а бржу кад желе да се гости брже мењају. Ритмови управљају темпом ваше вечери – и вашом потрошњом.

Ресторани нису само места за храну – они су пажљиво осмишљени простори који користе психологију и маркетинг како би повећали добит. Следећи пут кад седнете за сто, имајте то на уму. И наравно – бирајте оно што вам заиста одговара, не оно што вам се суптилно сервира.

БОНУС ВИДЕО: