Би-Би-Си је у уводу свог чланка концерт осведоченог србомрсца и проусташког певача Марка Перковића Томпсона описао као „неофашистички хрватски Вудсток“ или пак као „домољубну, антиестаблишментску фешту“, наглашавајући колико је дубоко хрватско друштво подељено око лика и дела најпознатијег ултранационалистичког извођача.
У првој верзији текста британски медиј је навео да се концерт одржао у „Крајини, снажном упоришту хрватских Срба током рата“, и повезао га с обележавањем 30. годишњице злочиначке операције "Олуја" – догађаја који је августа 1995. године изазвао егзодус око 280.000 Срба са својих вековних огњишта.
Након притисака из Хрватске, Би-Би-Си је ипак одлучио да тај део текста промени, па сада стоји:
„Томпсон је почетком августа одржао још један велики концерт у Сињу, недалеко од свог родног места Чавоглаве.“
Фото: BBC принтскрин
Како пише новинар Би-Би-Сија Гај Делони, концерт је усмерио пажњу на дубоко подељена тумачења хрватске борбе током ратних деведесетих, али и на наслеђе Независне Државе Хрватске (НДХ), нацистичке марионетске творевине из Другог светског рата.
Прочитајте још
Управо се у тим контрастним интерпретацијама огледа трајна напетост у хрватском друштву између оних који Томпсонове наступе виде као слављење домољубља и отпора и оних који их доживљавају као опасно релативизовање мрачне прошлости и величање усташтва и злочина над Србима.
Фото: Профимедиа
"Томпсонов менаџмент је тврдио да је продато више од пола милиона карата за концерт на Загребачком хиподрому. Ипак, стварна посећеност је била знатно мања", признаје Би-Би-Си.
Та огромна гомила проусташки настројених појединаца се без икаквог срама одушевљено придружила Томпсону када је започео своју уводну нумеру "Бојна Чавоглаве". На његов усташки поклич „За дом“ који позива на убијање Срба, публика је узвратила „Спремни!“.
Посланици владајуће ХДЗ били су међу онима који су скандирали заједно са србофобним певачем, наводи се даље у тексту.
Фото: Профимедиа
Ова скандирања су разбеснела опозиционе странке и организације које се залажу за људска права и етничко и регионално помирење. Они истичу да фраза „За дом, спремни“ потиче од антисемитске, нацистима савезничке усташке организације током Другог светског рата – и да је хрватски Уставни суд пресудио да је та фраза „усташки поздрав Независне Државе Хрватске који није у складу са Уставом Републике Хрватске“, напомиње Би-Би-Си.
- Ово је отворило Пандорину кутију - каже Тена Бањеглав из Документе – Центра за суочавање са прошлошћу, организације која се фокусира на помирење тако што заузима чињенични приступ о Другом светском рату и ратовима деведесетих година прошлог века.
- Сада имате политичаре у парламенту који вичу "За дом, спремни!". На улицама деца певају не само ту песму, већ и друге песме које је Томпсон певао, а које величају масовне злочине у Другом светском рату. Влада ствара атмосферу када је ово позитивна ствар. Она ствара талас национализма који би могао да експлодира у физичко насиље - каже она у интервјуу за Би-Би-Си.
Британски медиј пише да је Влада у Загребу заправо умањила значај скандирања на концерту. Хрватски премијер Андреј Пленковић је то срамно описао као „део Томпсоновог репертоара“ и фотографисао се са певачем дан пре концерта у Загребу.
Фото: Профимедиа
Ово тумачење не заобилази Иницијативу младих за људска права (YIHR), регионалну организацију која ради на помирењу међу млађим генерацијама на Западном Балкану.
- То је очигледно фашистички слоган. Као држава чланица Европске уније, Хрватска би требало да буде пример за остатак региона, али се није суочила са прошлошћу. Она се идентификује са губитничком страном у Другом светском рату, не признаје да је водила неправедни рат у Босни и одбија да призна систематске злочине над Србима - каже директор YIHR-а у Хрватској, Марио Мажић.
Последњих година, влада је почела да укључује комеморације за српске жртве. Али помирење сада изгледа има нижи приоритет од промовисања националистичких (усташких) осећања, а војна парада у Загребу је била врхунац овогодишњих догађаја, наводи Би-Би-Си.
Подсетимо, на концерту у Сињу окупило се око 150 хиљада људи, док је онај у Загребу, према наводима хрватских медија, привукао приближно пола милиона посетилаца, иако је стваран број људи био знатно мањи. Пре, током и након концерта примећен је већи број усташких симбола, као и злогласни поклич "За дом спремни".