Bi-Bi-Si je u uvodu svog članka koncert osvedočenog srbomrsca i proustaškog pevača Marka Perkovića Tompsona opisao kao „neofašistički hrvatski Vudstok“ ili pak kao „domoljubnu, antiestablišmentsku feštu“, naglašavajući koliko je duboko hrvatsko društvo podeljeno oko lika i dela najpoznatijeg ultranacionalističkog izvođača.

U prvoj verziji teksta britanski medij je naveo da se koncert održao u „Krajini, snažnom uporištu hrvatskih Srba tokom rata“, i povezao ga s obeležavanjem 30. godišnjice zločinačke operacije "Oluja" – događaja koji je avgusta 1995. godine izazvao egzodus oko 280.000 Srba sa svojih vekovnih ognjišta.

Nakon pritisaka iz Hrvatske, Bi-Bi-Si je ipak odlučio da taj deo teksta promeni, pa sada stoji:

„Tompson je početkom avgusta održao još jedan veliki koncert u Sinju, nedaleko od svog rodnog mesta Čavoglave.“

Foto: BBC printskrin

izvorni tekst Bi-Bi-Sija

Kako piše novinar Bi-Bi-Sija Gaj Deloni, koncert je usmerio pažnju na duboko podeljena tumačenja hrvatske borbe tokom ratnih devedesetih, ali i na nasleđe Nezavisne Države Hrvatske (NDH), nacističke marionetske tvorevine iz Drugog svetskog rata.

Upravo se u tim kontrastnim interpretacijama ogleda trajna napetost u hrvatskom društvu između onih koji Tompsonove nastupe vide kao slavljenje domoljublja i otpora i onih koji ih doživljavaju kao opasno relativizovanje mračne prošlosti i veličanje ustaštva i zločina nad Srbima.

Foto: Profimedia

 

"Tompsonov menadžment je tvrdio da je prodato više od pola miliona karata za koncert na Zagrebačkom hipodromu. Ipak, stvarna posećenost je bila znatno manja", priznaje Bi-Bi-Si.

Ta ogromna gomila proustaški nastrojenih pojedinaca se bez ikakvog srama oduševljeno pridružila Tompsonu kada je započeo svoju uvodnu numeru "Bojna Čavoglave". Na njegov ustaški poklič „Za dom“ koji poziva na ubijanje Srba, publika je uzvratila „Spremni!“.

Poslanici vladajuće HDZ bili su među onima koji su skandirali zajedno sa srbofobnim pevačem, navodi se dalje u tekstu.

Foto: Profimedia

 

Ova skandiranja su razbesnela opozicione stranke i organizacije koje se zalažu za ljudska prava i etničko i regionalno pomirenje. Oni ističu da fraza „Za dom, spremni“ potiče od antisemitske, nacistima savezničke ustaške organizacije tokom Drugog svetskog rata – i da je hrvatski Ustavni sud presudio da je ta fraza „ustaški pozdrav Nezavisne Države Hrvatske koji nije u skladu sa Ustavom Republike Hrvatske“, napominje Bi-Bi-Si.

- Ovo je otvorilo Pandorinu kutiju - kaže Tena Banjeglav iz Dokumente – Centra za suočavanje sa prošlošću, organizacije koja se fokusira na pomirenje tako što zauzima činjenični pristup o Drugom svetskom ratu i ratovima devedesetih godina prošlog veka.

- Sada imate političare u parlamentu koji viču "Za dom, spremni!". Na ulicama deca pevaju ne samo tu pesmu, već i druge pesme koje je Tompson pevao, a koje veličaju masovne zločine u Drugom svetskom ratu. Vlada stvara atmosferu kada je ovo pozitivna stvar. Ona stvara talas nacionalizma koji bi mogao da eksplodira u fizičko nasilje - kaže ona u intervjuu za Bi-Bi-Si.

Britanski medij piše da je Vlada u Zagrebu zapravo umanjila značaj skandiranja na koncertu. Hrvatski premijer Andrej Plenković je to sramno opisao kao „deo Tompsonovog repertoara“ i fotografisao se sa pevačem dan pre koncerta u Zagrebu.

Foto: Profimedia

 

Ovo tumačenje ne zaobilazi Inicijativu mladih za ljudska prava (YIHR), regionalnu organizaciju koja radi na pomirenju među mlađim generacijama na Zapadnom Balkanu.

- To je očigledno fašistički slogan. Kao država članica Evropske unije, Hrvatska bi trebalo da bude primer za ostatak regiona, ali se nije suočila sa prošlošću. Ona se identifikuje sa gubitničkom stranom u Drugom svetskom ratu, ne priznaje da je vodila nepravedni rat u Bosni i odbija da prizna sistematske zločine nad Srbima - kaže direktor YIHR-a u Hrvatskoj, Mario Mažić.

Poslednjih godina, vlada je počela da uključuje komemoracije za srpske žrtve. Ali pomirenje sada izgleda ima niži prioritet od promovisanja nacionalističkih (ustaških) osećanja, a vojna parada u Zagrebu je bila vrhunac ovogodišnjih događaja, navodi Bi-Bi-Si.

Podsetimo, na koncertu u Sinju okupilo se oko 150 hiljada ljudi, dok je onaj u Zagrebu, prema navodima hrvatskih medija, privukao približno pola miliona posetilaca, iako je stvaran broj ljudi bio znatno manji. Pre, tokom i nakon koncerta primećen je veći broj ustaških simbola, kao i zloglasni poklič "Za dom spremni".

BONUS VIDEO: