Електрични тротинети постали су незаобилазни на нашим улицама - једни их воле јер су брзи и практични, други их не воле јер сметају пешацима и возачима, а многи и даље не знају где им је заправо место. Да ли тротинет има предност над аутомобилом, бициклом или пешаком? Одговор је једноставан - ево од чега зависи.
Ко има предност - електрични тротинет, бицикл или аутомобил
Како су ови електрични тротинети све популарнији, неминовно је да нећемо моћи да их избегнемо на улицама. Неретко је то ко има, а ко нема предност извор свађа и несугласица међу учесницима у саобраћају. Инструктор вожње Ивица Раић је разјаснио ову недоумицу.
- Ко има предност одређује се по правилима саобраћаја. Нема везе да ли је то аутомобил, бицикл или тротинет. Није саобраћајница џунгла па да се одређује се предност према томе ко је већи, и самим тим да има предност - каже он у разговору за Блиц.
Према његовим речима, правила саобраћаја односе се на све учеснике у саобраћају, и сви су дужни да их поштују.
- Ако је пешак на пешачком, аутомобил мора да стане, исто као што пешак мора да стане на црвеном светлу семафора, као и било који други учесник у саобраћају. Сви смо ми учесници у саобраћају, пешаци, сва моторна возила, бицикли и тротинети. Сви они су дужни да се понашају по правилима саобраћаја у датом тренутку - оцењује он.
Прочитајте још
Шта је потребно да би неко возио електрични тротинет
Електрични тротинети су категорисани као лако електрично возило, а прецизна законска дефиниција гласи да је електрични тротинет “моторно возило са најмање два точка, механичким управљачем, без места за седење, чија трајна номинална снага мотора није већа од 0,6 кW и чија највећа конструктивна брзина не прелази 25 километара на сат и чија маса празног возила не прелази 35 килограма”.
Да би се нашли у саобраћају, електрични тротинети морају да имају налепницу коју издаје Агенција за безбедност саобраћаја.
А као такви, како је прописао ЗБС, да би се уопште нашли у саобраћају морају бити “регистровани”, односно, морају да поседују налепницу коју издаје Агенција за безбедност саобраћаја. Без те налепнице, сматра се да је ово електрично возило нелегално ако се затекне у саобраћају.
Где и како може да се вози тротинет
Што се тиче услова за управљање електричним тротинетом, правилник ЗБС прецизира следеће:
- За кретање електричног тротинета користе се бициклистичка стаза, пешачко-бициклистичка стаза или бициклистичка трака
- Забрањена је вожња тротоарима на којима нема посебног дела за бициклисте или дела који је заједнички за њих и пешаке
- Ако не постоје бициклистичке или пешачко-бициклистичке стазе (што је случај у већини мањих градова Србије), дозвољена је вожња коловозом, али само на путу где је брзина кретања ограничена на највише 30 км/х ако је возач малолетан, односно, а ако је навршио 18 година на путевима где је ограничење највише 50 км/х
- Приликом управљања електричним тротинетом ношење бициклистичке кациге обавезно је за све
- Ношење рефлектујућег прслука уз кацигу обавезно за малолетнике у свим условима, а за остале возаче када се крећу на путевима
- Вожња електричних тротинета за млађе од 14 година забрањена је у потпуности
Казне новчане, а могуће и затворске
Прописане услове, наравно, прате и прописане казне за несавесне возаче електричних тротинета.
По правилнику ЗБС, вожња електричног тротинета тротоаром није дозвољена.
Најдрастичнија новчана казна креће се од 100.000 до 120.000 динара, уз затворску од 30 дана уколико ово лако електрично возило извезете на ауто-пут и мото-пут.
Затвор од 30 па на више дана предвиђен је уколико тим возилом неком нанесете лаке телесне повреде, док је за наношење тешких телесних повреда прописана казна затвора од две до осам година. За случај да возач електричног тротинета неког усмрти, затворска казна се креће у распону од две до 12 година.
За вожњу електричног тротинета по мото-путу запрећена је висока новчана и казна затвора до 30 дана.
Казна за оно што може бити најчешћи прекршај, а то је вожња недозвољеном површином, износи 10.000 динара. Исти износ казне предвиђен је и за остале честе прекршаје тротинетџија:
- вожња без осветљења
- без рефлектујућег прслука на коловозу
- вожња још једне особе на двоточкашу
- ако сте млађи од 14 година и ако нисте пунолетни а возите га коловозом
Износом од 10.000 динара казниће се и вожња без налепнице која потврђује да је тротинет прошао технички преглед и да је у пракси “регистрован”.
Казном од 3.000 динара казниће се возач тротинета који се на пешачко-бициклистичкој стази креће брзином већом од 10 км/х, а истим износом казниће се уколико вози преко пешачке “зебра”, те ако има слушалице на оба уха.
Казна од 5.000 динара, пак, предвиђена је ако се два или више возача ових двоточкаша крећу паралелно а не један за другим, те ако се на тротинету превози предмет који возача омета током управљања.
Слично возачима аутомобила, како је регулисано правилником ЗБС, и возачима ових двоточкаша може бити привремено одузето превозно средство за серију тежих прекршаја.
(Блиц)