Дајана Китон је преминула у 79. години. Страни медији потврдили су да је легендарна глумица преминула у Калифорнији.

Детаљи о узроку смрти за сада нису познати, а породица је затражила приватност у овом тренутку, према наводима портпарола.

Први Оскар и каријера

Глумица је постала позната седамдесетих година захваљујући улози у филмовима Кум и сарадњи са редитељем Вудијем Аленом. Добитница је Оскара за најбољу глумицу за филм Ени Хол из 1977. године. Током дуге каријере глумила је и у филмовима попут Клуб бивших жена, сарађивала више пута са редитељком Ненси Мајерс и играла у франшизи Боок Цлуб (Књижевни клуб).

Фото: Профимедиа

 

 

Биографски подаци

Глумица је рођена 1946. године у Лос Анђелесу као Дајан Хол и била је најстарије од четворо деце. Отац јој је био грађевински инжењер, док је мајка била домаћица.

Ипак, Дајана је веровала да је њена мајка сањала о нечем већем.

- У дубини душе, вероватно је желела да буде забављач на неки начин. Певала је. Свирала је клавир. Била је прелепа. Била је мој највећи ослонац, рекла је Пеопле 2004. године.

Током средње школе глумила у позоришним представама, а након матуре 1964. године уписала је студије драме. Међутим, убрзо је напустила факултет и преселила се у Њујорк како би покушала да се избори у позоришном свету. Као професионално име изабрала је мајчино девојачко презиме — Китон— јер је већ постојала Дајана Хал регистрована у удружењу глумаца.

Прве позоришне улоге и борба са поремећајем исхране

Године 1968. Кеатон је добила улогу на Бродвеју у мјузиклу Хаир као замена за лик Шиле. У интервјуу из 2017. године навела је да је у том периоду патила од булимије, након што јој је режисер рекао да мора смршати — иако га није кривила за болест.

- Верујте ми, то је имало везе с прекомерном потребом за ‘више’. Превише. То је била ментална болест. Постала сам мајстор у скривању. Сакривању било каквих доказа — како обезбедити да нико не сазна? Живиш живот који је веома чудан. Живиш лаж, изјавила је.

Опоравила се уз помоћ терапије, али је казала да је булимија умањила њену способност да ужива у времену које је провела на Бродвеју.

Улазак у филм и пробој

Следећа њена позоришна улога била је у Аленовој представи Плаy Ит Агаин, Сам која је премијерно изведена 1969. године, за коју је добила номинацију за Тонија.

На филму је дебитовала 1970. у остварењу Ловерс анд Отхер Странгерс, али прави пробој дошао је када ју је Френсис Форд Копола ангажовао за улогу Каy Адамс — девојке Мајкла Корлеонеа — у филму Кум, који је објављен 1972. Није прочитала роман Мариа Пузоа пре аудиције, нити је знала о чему се ради.

- Мислим да је најљубазнија ствар коју су ми икада учинили јесте то што сам добила улогу у Куму а нисам ни прочитала књигу. Нисам знала ниједну ствар. Само сам шеткала по аудицијама. Мислим да је то било невероватно за мене. А онда сам морала некако да прочитам књигу, рекла је за Пеопле 2022.

Филм је постигао велики успех и освојио Оскара за најбољи филм (Бест Пицтуре). Китон се потом вратила улози у Тхе Годфатхер Парт ИИ (1974), који је такође освојио Оскара за најбољи филм, и касније се појавила и у Тхе Годфатхер Парт ИИИ (1990).

Сарадња са Вудијем Аленом и личне несигурности

Кеатон је наставила сарадњу са Аленом, појављујући се у филмским верзијама Плаy Ит Агаин, Сам (1972), Слеепер (1973) и Лове анд Деатх (1975). И поред успеха, несигурност ју је и даље пратила – никада није гледала своје филмове:

- Једноставно не волим како изгледам и звучим, изјавила је за Пеопле 1975.

Године 1977. остварила је запажену улогу у филму Анние Халл (у режији Алена), где је тумачила насловни лик. За ту улогу добила је Оскара за најбољу глумицу. Стајлинг лика у филму — мушки кројеви, прслуци, структуриране панталоне — често је био инспирисан њеним правим гардеробером, а филм је учврстио њен статус модног икона.

Иако су многи спекулисали да је филм делимично инспирисан њиховим односом, Китон је рекла за Тхе Неw Yорк Тимес:

- Није тачно, али у њему има елемената истине.

Касније је сарађивала са Аленом и у филмовима Интериорс (1978), Манхаттан (1979) и Манхаттан Мурдер Мyстерy (1993). У време када је Ален био на мети оптужби за сексуално злостављање његове усвојене ћерке Дајлан Фароу (Дyлан Фарроw), она га је бранила:

Остале значајне филмске улоге

Неке од њених значајних филмова укључују Лоокинг фор Мр. Гоодбар (1977), Редс (1981), Схоот тхе Моон (1982) и Тхе Литтле Друммер Гирл (1984). Са Ненси Мајерс почела је сарадњу 1987. у филму Бабy Боом, а касније су сарађивали у Фатхер оф тхе Бриде (1991), Фатхер оф тхе Бриде Парт ИИ (1995) и Сометхинг’с Готта Гиве (2003), за који је добила нову номинацију за Оскара. У интервјуу за Вултуре 2020. године рекла је:

- Искрено, може деловати слатко, али волим филмове Фатхер оф тхе Бриде. Биле су веома дирљиве.

Такође је играла у Тхе Фирст Wивес Цлуб (1996) са Голдие Хаwн и Бетте Мидлер, где три жене певају песму "Yоу Дон’т Оwн Ме". За време снимања била је нервозна јер су Хавн и Мидлер биле изузетне глумице.

После тога, појавила се у Тхе Фамилy Стоне, Бецаусе И Саид Со, Финдинг Дорy, Боок Цлуб (и наставку) и Помс. Ретко је наступала у телевизији — имала је главну улогу у ХБО-овој мини-серији Тхе Yоунг Попе (2016). Такође је режирала филмове: документарац Хеавен (1987), Хангинг Уп (2000) и епизоду серије Тwин Пеакс.

Поглед уназад и породични живот

Гледајући уназад, Кеатон је рекла за Пеопле 2019. године: - Не знам ништа, и нисам научила. Старење ме није учинило мудријом. Без глуме била бих неуклопљена.

Никада се није удавала.

- Данас сам размишљала — једина сам у мојој генерацији глумица која је цео живот била сама жена. Стварно ми је драго што се нисам удала. Ја сам мрвицу чудна. Сећам се да је у средњој школи један дечко пришао и рекао: ‘Једног дана ћеш бити добра супруга.’ А ја сам помислила: ‘Не желим да будем супруга. Не.’“

У току живота била је романтно повезана са Аленом, Паћином и Вореном Битием. Усвојила је двоје деце – ћерку Декстер 1996. и сина Ђука 2001. године:

- Мајчинство није била силна потреба коју нисам могла да одбијем, била је то мисао коју сам дуго разматрала. И онда сам скочила, изјавила је за Ладиес’ Хоме Јоурнал 2008. године

(Пеопле)