Према писању чешког портала "Центрума", није реч ни о "Боингу 737" или "Ербасу А320", ни о "Боингу 747" који је деценијама познат као "Џамбо џет", јер у овом случају није довољно "џамбо" (велики) иако је, наравно, "прави авион" и његове транспортне могућности користе многе карго компаније широм света.

Чешће ћете данас видети "Боинг 747" са ознакама ДХЛ-а или Луфтханза Карго, него у путничкој верзији, јер је његов путнички саобраћај, у поређењу са модерним, штедљивијим моделима, постао економски неисплатив.

Ипак, код теретног транспорта економија понекад није најважнији фактор. Ако постоји могућност да се нешто брзо и без већих компликација пребаци ваздушним путем, дакле без проблема које изазива копнени саобраћај, авио-транспорт постаје једино разумно решење.

О томе би могли да причају произвођачи великих инжењерских јединица, турбина, па чак и они који су слали медицинску опрему током пандемије коронавируса.

У том периоду, флота великих транспортних авиона "Антонов Ан-124 Руслан" и "Ан-225 Мрија" пружила је непроцењиве услуге. Ти гигантски авиони превозили су хиљаде тона медицинске опреме широм света, пре свега из Кине.

Тада није било времена за одлагања - радило се о људским животима.

И Чеси се добро сећају доласка "Руслана Ан-124" на аеродром у Пардубицама, када је донео маске и другу медицинску опрему. Мало када су били толико одушевљени неким авионом као те ноћи, а то је било пре само неколико година, подсећа чешки портал.

"Антонов Ан-225 Мрија" неће бити опет направљен

Улога огромних авиона у појединим областима привреде и свакодневног живота је незаменљива. Управо зато је губитак на почетку рата у Украјини био толико велики. Битка за аеродром у украјинском Хостомељу довела је до потпуног уништења "Антонова Ан-225 Мрија", до тада највећег транспортног авиона на свету.

Овај шестомоторни колос изазивао је дивљење на сваком аеродрому на којем би се појавио и користио се за превоз најобимнијих и најсложенијих структурних јединица - оних које је готово немогуће транспортовати другим путем.

Превоз крила ветротурбина - екстремни логистички изазов

Један од таквих терета су крила ветротурбина, која данас достижу дужину и до 80 метара, док су у плану и крила дугачка чак 140 метара. Превоз таквог терета копненим путем често захтева годину дана или више планирања.

- Само пронаћи мостове испод којих се може проћи, саобраћајне знакове и куће које би можда морале бити померене због ширине с пута - то је огроман изазов - објаснио је Пол Хана, потпредседник маркетинга компаније "Радиа".

Премештање таквих терета са улица на небо значило би и велико олакшање за хиљаде возача широм света, који сваке године трпе застој и ограничења због сличних пројеката.

Џиновски авион за превоз само једног крила

Управо из тог разлога планирано је да до 2030. године буде изграђен потпуно нови авион, дугачак готово 108 метара, који би могао да понесе чак 12 пута већи терет од "Боинга 747" - и био би дужи од стадиона Вембли.

Простор за терет у овом авиону, названом "Radia Vindraner" ("WindRunner"), биће седам пута већи од оног у уништеном "Антонову Ан-225".

Ипак, крила ветротурбина су толико велика да ће тај гигантски теретни авион, који ће бити знатно већи од највећих војних авиона на свету, моћи да превози само једно крило по лету. Тренутно просечна дужина крила ветротурбина износи око 80 метара.

Вишенаменска летелица будућности

"Radia Vindraner", како ће се авион звати, могао би у будућности имати и више намена - укључујући и војну употребу. На пример, могао би превозити борбене авионе Ф-16, и то без потребе да се претходно растављају.

Осим тога, овај млазни теретњак могао би имати значајну улогу у нафтној и гасној индустрији, где је потребан транспорт огромних делова постројења.

- Једна од кључних мотивација је и смањење емисије угљендиоксида за чак 30 одсто у поређењу са данашњим теретним авионима - изјавио је Марк Лундстром, конструктор ракета и један од твораца пројекта овог гигантског авиона.

(Centrum.cz)

БОНУС ВИДЕО: