Председник Кине Си Ђинпинг присуствовао је церемонији подизања заставе и пуштања у рад носача авиона "Фуџијан", првог кинеског носача опремљеног електромагнетним катапултима, одржаној у јужној провинцији Хајнан.
Фото: X принтскрин/@XH_Lee23
Како преноси агенција Синхуа, Си Ђинпинг, који обавља и функцију председника Централне војне комисије, у среду се укрцао на носач у поморској луци Сања како би извршио преглед брода.
Прочитајте још
Носач авиона "Фуџијан" поринут је у јуну 2022. године, а име је добио по провинцији Фуџијан.
Техничке карактеристике које мењају правила игре
"Фуџијан" је први кинески носач авиона који користи електромагнетни катапулт (ЕМАЛС) – технологију која је до сада била доступна само америчкој морнарици на носачима класе "Форд".
Овај систем омогућава лансирање тежих авиона, чешће полетање и подршку напредним летелицама, укључујући невидљиве борбене авионе пете генерације, дронове и авионе за електронско ратовање.
Дугачак око 316 метара и са пуним депласманом од 80.000 тона, "Фуџијан" је знатно већи и моћнији од претходних кинеских носача, "Лиаонинга" и "Шандонга". Брод је од јуна 2022. прошао више од 117 дана ригорозних тестирања кроз осам поморских тура, што јасно показује његову сложеност и значај у будућим морнаричким операцијама.
Стратешки значај у глобалној равнотежи моћи
Командни кадар ПЛА истиче да "Фуџијан" није изграђен само да би био симбол националног поноса, већ да представља кључну компоненту кинеске стратегије пројекције моћи у Пацифику и Индијском океану.
Уз овај носач, Кина сада може да развија групе носача авиона које могу да делују далеко од обала, штите трговачке руте, као и да одговоре на присуство америчких поморских снага у региону.
Носач авиона може да носи преко 60 летелица, укључујући модернизоване Ј-15, нове стелт авионе Ј-35, као и дронове великог домета, што му даје флексибилност какву до сада кинеска морнарица није имала.
Подсетимо, Ј-35 је тренутно најмодернији морнарички борбени авион у кинеској војсци, али се очекује да ће почетком 2030-их година бити замењен авионима шесте генерације, које Кина већ увелико развија. Тиме Кина најављује да ће и у будућности остати лидер у војној авијацији и стелт технологији.
"Фуџијан" - симбол нове ере
Овај носач авиона представља квантни скок у кинеској морнаричкој стратегији. Са "Фуџијаном" у служби, Кина не само да проширује своју борбену способност, већ и скраћује технолошки јаз са америчком морнарицом, што може озбиљно да промени динамику моћи у Индо-Пацифику.
Поред војног значаја, овај брод постаје и симбол кинеског националног поноса и технолошког успона, потврђујући да се Пекинг сада сматра равноправним актером у глобалној поморској политици.
(Блиц/oruzjeonline)