Модерни турбодизел мотори су синоним за дуговечност, снажан обртни момент и умерену потрошњу, због чега и даље имају изузетно лојалну публику на тржишту половних возила. Међутим, зима остаје период који најчешће открива све слабе тачке њихове вожње. Хладни стартови, парафинисање горива и густо уље могу свако хладно јутро претворити у мали изазов за власнике дизел мотора. Како можете избећи најчешће проблеме и осигурати да ваш дизел ради глатко и поуздано током зиме?
Уља и вискозитет – први корак ка лакшем јутарњем старту
Први и најједноставнији корак је благовремена замена уља. Иако је већина модерних мазива декларисана као „за сва годишња доба“, њихова хладна вискозност прави разлику. Тамо где се 10W-40 користи без икаквих проблема током топлих месеци, често је паметније прећи на 5W-40 зими, под условом да је то у складу са препорукама произвођача. Ређе уље лакше циркулише кроз мотор током хладног старта, и управо је тренутни недостатак подмазивања главни разлог повећаног хабања компоненти на ниским температурама.
Пазите на гориво – летњи и зимски дизел нису исти
Иако на неким бензинским пумпама ретко посебно означавају „зимски дизел“, прелаз постоји, само је невидљив просечном возачу. Како температуре падају, дистрибутери постепено замењују летњу формулацију дизела зимском, па већина возача ни не примећује да је гориво које је отпорније на парафинисање и згушњавање завршило у резервоару.
Фото: Профимедиа
Међутим, постоји важна зачкољица. Возачи који мало возе, посебно они који повремено користе своје аутомобиле, могу имати веће количине старог, летњег горива у резервоару током хладнијих недеља. Ово ретко изазива проблеме у градским условима, али ако се упућујете у хладније крајеве, на пример, да бисте презимили у Алпима, управо ова преостала летња смеша може постати критична. Згуснуто гориво може зачепити филтер и спречити паљење, а то је управо када вам је најмање потребно, неколико стотина километара од куће, на температурама знатно испод нуле.
Зато се препоручује да се пре дугог зимског путовања напуни свежим горивом, идеално на провереној бензинској пумпи. Велики системи раније прелазе на зимску формулацију, имају строже интерне контроле квалитета и брже распродају залихе у подземним резервоарима. На таквим станицама је готово немогуће добити „старо“ гориво које би се могло згуснути у екстремним условима.
Прочитајте још
Грејачи – пустите их да раде свој посао
Иако сви воле да упале свој аутомобил чим уђу у њега, морају се уверити да грејачи мотора раде свој посао пре него што упале мотор. Код старијих дизелаша, потребно је стрпљиво сачекати неколико секунди пре него што окренете кључ, како би се коморе за сагоревање правилно загрејале. Спирални симбол на инструмент табли је једноставан знак да грејачи раде свој посао. Када се лампица угаси, можете покренути мотор.
Фото: Профимедиа
У веома хладним условима, понекад је корисно два пута активирати грејање коморе, без активирања стартера, како би покретање било још безбедније. Дакле, укључите паљење, пустите грејаче да ураде своје, искључите паљење и поновите поступак пре покретања мотора.
Такође, имајте на уму да грејачи не трају вечно. Само један неисправан грејач може значити лош старт, дуже „трзање“ стартера или нестабилан рад у првим секундама након покретања. Зими ово постаје још израженије, а једноставан тест и евентуална замена грејача пре хладног периода решава велику већину проблема.
Акумулатор – проверите стање пре хладног таласа
Дизел мотори увек захтевају јачи стартер него бензински мотори, а то је посебно приметно зими. Слаба батерија на негативним температурама често нема довољно снаге да покрене мотор са високом компресијом као што је дизел. Ако је ваша батерија старија од четири године, њена провера и евентуална замена на време могу спречити непријатна јутарња изненађења. Превентивно мерење напона и тест оптерећења на бензинској пумпи су јефтинији од вуче усред планина.
На бензинској пумпи – не препуњавајте резервоар
На екстремно ниским температурама, гориво се шири нешто мање него лети, али ако је резервоар препун, већа је шанса за стварање кондензације у систему. Најбоље је зауставити се на први „клик“ млазнице за гориво. Ово смањује могућност нежељеног мешања ваздуха, влаге и пара под високим притиском. Зими је такође препоручљиво возити са најмање пола резервоара, посебно ако је аутомобил паркиран преко ноћи. Већа количина горива смањује стварање кондензације и успорава хлађење система. Ово је такође важно за дизел пумпе високог притиска, које се хладе и подмазују самим горивом, пише Јутарњи.хр
Први километри – не игноришите спорије загревање дизела