Начелник Управе саобраћајне полиције Славиша Лакићевић раније је најавио постављање система за мерење просечне брзине кретања возила који би требало да стигну у јануару 2026. године.
Према његовим речима, ови уређаји ће детектовати:
- прекршаје брзине
- коришћење телефона
- сигурносног појаса
- паркирање
- све остало што доводи до најтежих саобраћајних незгода
Такође, како је Вељко Ћурчић из Агенције за безбедност саобраћаја (АБС) раније открио, ускоро широм Србије биће постављени стационарни и мобилни радари који ће бележити 3 најчешћа прекршаја.
Фото: Новости/П. Милошевић
Шта ће бележити мобилни радари:
- Коришћење мобилних телефона
- Прекорачење брзине
- Некоришћење сигурносног појас
Како изгледају нови, "тајни" радари
Према речима Мирка Коковића из АБС-а постављање стационарних и мобилних радара у Европи и свету се показало веома добро за повећање безбедности саобраћајног система, а добро се показало и у земљама у окружењу, конкретно у Републици Српској, који ће, према речима потпуковника Управе саобраћајне Дејана Стевића, највероватније бити и код нас.
Прочитајте још
Што се тиче стационарних рада, како је раније истакао Милан Вујанић, професор Саобраћајног факултета у пензији, они увелико постоје у Републици Српској, у облику су црних стубова, мало преко 2 метара висине и у себи имају уграђене камере и што је врло карактеристично за њих, "не упадају у око".
Како се може видети на фотографијама са улица у Немачкој, које је објавила страница "Шабачке вести", за разлику од класичних "троножаца" на које су возачи навикли, ови уређаји делују мање упадљиво и неуобичајено, па би на први поглед људи могли да кажу да је реч о камуфлираној војној кутији, контејнеру, или чак малом роботичком уређају, а не софистицираним радарима који бележе саобраћајне прекршаје.
Боја, која је између тамно сиве или маслинасто зелене, додатно доприноси том утиску. Уређај има компактно, косо постављено кућиште у облику ниског трапеза или мале оклопне кутије, постављено на травнату површину поред улице.
- А поред мобилних радара ту су и комби возила опремљена са радарском опремом - пише у опису фотографија.
Мобилни радари увек на другој локацији
Оно што је ново то су мобилни радари, а код њих је цака у томе што ће увек моћи да буду на некој другој локацији, при том добро сакривени.
Фото: Танјуг/Милош Миливојевић
''Када су у питању мобилни радари, они могу да се померају и возачи неће знати да ли се радар налази у неком комби возилу, на некој приколици или у неком другом уређају. Никада нећете знати на којој локацији се налази и нико неће моћи да вас упозори на радар, не постоји могућност да се преко неке Вибер групе открије њихово место и кажњавање свих учесника који не поштују саобраћајне прописе биће изузетно велика'', рекао је Коковић.
"Казне ће стизати и без присуства полиције!"
Помоћник директорка Агенције за безбедност саобраћаја (АБС), Вељко Ћурчић каже да код нових мобилних радара на лицу места неће морати да буде присутно лице, односно полицајац, већ ће ови мобилни радари моћи да се померају и људи неће у сваком тренутку знати где се они налазе.
"Циљ је да се открије што већи број прекршаја и с друге стране, унапреди безбедност саобраћаја", објашњава Ћурчић.
Како је раније открио професор Саобраћајног факултета, Милан Вујанић, мобилни радари се премештају с места на место и приликом детектовања нека од три саобраћајна прекршаја, аутоматски шаљу пријаву МУП.
Следећи корак је да МУП шаље пријаву власнику возила, без обзира да ли је он у том тренутку управљао њиме или није.
Фото: Профимедиа
Власник возила мора да се изјасни, иначе плаћа 25.000 динара
"Власнику возила којим је начињен прекршај, у коверти која му стиже на кућну адресу, добиће и питање на које треба прво да одговори да ли је он управљао возилом. Ако не достави податке ко је управљао возилом мораће да плати казну у износу од 25.000 динара", објашњава професор Вујанић.
Како истиче, циљ ових радара јесте да помогну што већем поштовању прописа и индиректно већој безбедности саобраћаја јер многе последице настају управо због невезивања сигурносног појаса, коришћења мобилних телефона и прекорачења брзине.
Колике су казне за ова 3 прекршаја
У случају невезивања сигурносног појаса следи казна у износи од 10.000 динара.
Коришћење мобилног телефона током вожње (без "hands-free") – казна износи 10.000 динара, а ако се плати у року од 8 дана често је половина износа 5.000 динара.
Прекорачење брзине у насељеним местима:
- до 10 км/х преко дозвољене: ~3.000 динара.
- 11–20 км/х преко: ~5.000 динара.
- 21–40 км/х преко: ~10.000 динара.
- 51–70 км/х: 20.000 - 40.000 дин или затвор до 30 дана
- преко 70 км/х: 100.000 -120.000 дин или више, уз забрану управљања возилом, па чак и казну затвора.
(Блиц)