А, где је Тома - ту је и Силвана Арменулић. Од његових почетака када га је једне вечери 1956. године у парку у Лесковцу видела како се смрзава без пара, до сарадње и прављења неких од највећих хитова народне музике.
Те судбоносне вечери 1956. Силвана је упознала Тому, сазнала је да је из села дошао на аудицију, да није прошао и да нема новца да се врати до куће. Певачица му је великодушно помогла, а тринаест година касније, на папиру из конобарског блока у београдском хотелу "Славија", мамуран, написао је и речи и мелодију за песму "Ноћас ми срце пати", која је Арменулићеву довела до врхунца славе.
У тренуцима када је Силванина каријера стагнирала, десио се још један судбоносни сусрет са Томом. Овога пута није било под велом мрака као раније у Лесковцу. Све се одиграло у цик зоре, у Силванином и Радмиловом стану, да Здравковићу не испари инспирација и да у дуету са Арменулићевом заврши оно што је започео на папиру конобарског блока. Да тужним речима дода и тужну мелодију.
"Судбоносан тренутак за каријеру Силване Арменулић био је повратак једног њеног старог познаника. Онај мршави, промрзли момчић из лесковачког парка, којему је Силвана својевремено пружила уточиште и чији је несумњив музички таленат она прва открила, појавио се сада у Београду као први 'народњачки' кантаутор.
Прочитајте још
Био је то Тома Здравковић, најконтроверзнија и најдраматичнија фигура новокомпоноване народне музике. Немиран, несређен, склон пићу и лутању, он се у многоме разликовао од осталих звезда из своје околине, које су се већ увелико стабилизовале, стишале домазлук и бориле се за друштвени престиж. Он је у себи носио неки јад, неко осећање промашености, тежио је некаквим далеким хоризонтима, које је назирао, али којих се, осећао је, никада неће домоћи... Говорио је о поезији Кине (не о кинеској поезији), распињао се између осећања, која су га давила, и свести о немоћи да сам те емотивне бујице каналише и уметнички уобличи. Налазио је људе за које му се чинило да поседују све оно што је њему недостајало, одушевљавао се, еуфорично трчао клавиру и грозничаво срицао 'небеске мелодије', да би убрзо све цепао и бацао, у тренуцима сумње и потиштености...
Силвана је желела да му помогне опет, мада вероватно његово понашање није најбоље разумела.
- Ето, Томи Здравковићу сам, кад ми је било најтеже, помогла. Па сам му и ципеле, и кошуљу, и одело, и капут купила. Довољно је да се сетим детињства, па да сваког разумем - рекла је она једном приликом.
Тома је компоновао за Силвану на свој начин, усплахирено, конфузно... О томе је лепо посведочено у једном новинском напису:
'Било је то једног летњег јутра. Негде око шест часова, Радмила је тргло звонце на вратима. Када је отворио, угледао је Тому Здравковића. Био је тужан и уморан. Радмило је примио старог пријатеља, иако је време било неуобичајено. Пробудио је Силвану да скува кафу. Тома је тада сео за клавир и створена је данас свима знана мелодија...'
Мелодија 'Ноћас ми срце пати'. Са том и још неколико песама Томе Здравковића Силвана је доживела врхунац славе. Сентименталности тих песама додавала је и сопствену сентименталност. Тиме је и тумачила свој велики успех.
- Певам са осећањем. У свакој песми настојим да пронађем нешто што је заједничко са мојим животом и онда, док певам, ја то дубоко проживљавам. Кад певам, на пример, песму о једној ружи и једној сузи и кажем: 'Ране моје тешке како да преболим?', публика схвати да је то искрено, из душе. Верујте, ја нисам у стању да глумим - причала је својевремено Арменулићева."
* Нпортал.рс због вас даје нови живот текстовима из највеће новинске архиве на овим просторима, штампарије Борбе, а овај чланак је изашао у ТВ Новостима давне 1981. године *
БОНУС ГАЛЕРИЈА: Станиша Стошић, легенда јужњачког мелоса - ретроспектива каријере
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
Погледај галерију
За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".