Морнарице Кине и Индије су посљедњих недеља добиле нове носаче авиона, који су још један показатељ јачања војних потенцијала у супротстављају са спорним светским силама.

Носач Фујиан дизајниран је и саграђен у Кини, а Викрант у Индији. Треба ће неко време док оба носача не достигну свој потенцијал, али већ представљају најнапредније носаче авиона. Бусинесс Инсидер направио је поређење два носача.

Фујиан је трећи кинески носач авиона и први који је у потпуности пројектован и саграђен у Кини. Сматра се потенцијалним супарником америчким суперносачима на нуклеарни погон. Носач класе Тyпе 003 дужи је од 315 метара и потпуно натоварен тежи 80.000 тона. То га чини мало већим од његових претходника, типа 001 Лиаонинг и типа 002 Схандонг, који су били дугачки 304 метра и депласмана 60.000 до 70.000 тона. Лиаонинг је совјетски носач који је Кина купила 1998. и опсежно модификовала пре него што га је 2012. године пустила у службу. Схандонг се темељи на Лиаонингу и ушао је у службу 2019. године.

Сва три кинеска носача користе конвенционалне моторе уместо нуклеарних реактора, што им ограничава снагу и време које могу провести на мору. Међутим, највећа промена је замена састава кратког полетања - заустављеног опоравка (СТОБАР) састава полетања уз помоћ катапулта и заустављеног повратка (ЦАТОБАР) који се користи на америчким носачима авиона.

Фото: принтскрин Јутјуб/HBB Defense Military

 

СТОБАР допушта млазњацима полетање на краћим палубама, али ограничава количину горива и оружја које могу носити при полијетању. Састав ЦАТОБАР може лансирати млазнице с већом носивошћу и више горива, што је погодно за једини авион с носачем с фиксним крилима који Кина има у служби, Ј-15. Делови летачке палубе били су прекривени при спуштању у Шангају 17. јун, што је заклонило његове катапулте. Но, верује се да користе електромагнетски састав за лансирање авиона (ЕМАЛС) који може лансирати авионе делотворније и чешће. Све до Фујиана једини носачи с ЕМАЛС-ом били су бродови америчке морнарице класе Форд на нуклеарни погон.

Фото: принтскрин Јутјуб/HBB Defense Military

 

 

Очекује се да ће Фујиан носити више од 36 авиона, колико тренутно носе Лиаонинг и Схандонг, те ће укључивати ловце Ј-15 и хеликоптере З-18. У будућности би Фујиан могао носити невидљиве ловце Ј-35, хеликоптере З-20Ф, па чак и дронове.

 

 

С друге стране, индијска морнарица добила је свој носач авиона Викрант 28. јула. Викрант је дизајниран и саграђен у Индији, а његов је долазак прекретница за ту државу која је друга највећа војна сила у Азији.

Викрант је службено лансиран 2013. и очекује се да ће бити пуштен у рад 15. августа, али то неће бити први или једини индијски превозник.

Индија је имала бивше британске носаче у служби од 1961. до 1997. и од 1987. до 2016, а ИНС Викрамадитyа, модификовани носач класе Кијев купљен од Русије и пуштен у службу 2013, тренутно је водећи брод индијске морнарице.

С 262 метра дужине и 45.000 тона носивости Викрант је највећи ратни брод који је Индија конструирала. Производ је највећег индијског бродоградитеља Цоцхин Схипyард Лимитед, а 76 одсто његових компоненти развијено је у земљи. Викрант има посаду од око 160 официрa и 1400 морнара, а покрећу га четири гасне турбине. Може носити 30 млазњака и хеликоптера, а као и ИНС Викрамадитyа користи састав лансирања СТОБАР с рампом за скијашке скокове.

Очекује се да ће Викрантово почетно зрачно крило чинити МиГ-29К,  верзија носача МиГ-29 руске производње. Авион је служио на ИНС-у Викрамадитyа, али због лошег искуства Индија је тражила 26 нових борбених авиона на носачу.

 

 

Очекује се да ће ИНС Викрант играти главну улогу у јачању способности индијске морнарице у суочавању с растућом кинеском пријетњом у водама око Индије.

(Индекс.хр)

БОНУС ВИДЕО

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".