Кажу да је легенда овог краја коме су и комшије прославиле 100. рођендан.

- Рођен сам 1. октобра 1921. године, село Дворица, општина Јовац, срез Белички, Јагодина, Моравска бановина - представља се Гвозден.

Можда му је, каже, име Гвозден предодредило дуг живот. Рођен је у сиромашној породици, а отац му је био ложач на железници где је и настрадао.

- Ја сам први пут видео воз кад сам био у другом разреду основне школе. То је била 1929. година. Пошао сам 1928. у први разред. Питао сам оца ко вози ту машину, он ми је мало објаснио, а ја сам рекао како ћу ја бити машиновођа - присетио се Гвозден у разговору за РТС.

Да испуни свој сан уписује четворогодишњи занат за машиновођу.

- Две и по године сам био шегрт. Нисам ваљао ништа, коцкао сам се, пио сам, куплераји, све је то било тако, али са посла нисам изостајао ни минута. Било нас је десет шегрта, а ја сам био пример на послу. И када је било већ две и по године од шегртовања дошао је код нас ујак. Имао сам ујака кој је био авиомеханичар у Земуну. Дошао да обиђе моју мајку и сестру, а ја баш тада три дана нисам долазио кући. Карте-пос'о, пиће-пос'о - прича деда Гвозден коме је надимак Шане остао још од коцкараских младалачких дана.

Фото: РТС принтскрин

 

Ујак одлучује да га одвоји од лошег друштва па тако Шане стиже у Земун и постаје шегрт у фабрици авиона. И данас се, каже, живо сећа разговора са директором фабрике.

- Шта ти волиш да постанеш - питао ме начелник. - Ја одговорим да бих волео да постанем машиновођа. А он ме пита: "А што ти не би постао пилот? Па да онда машине гледаш одозго?" Ја кажем: "Еее, па ја сам сирото дете да будем пилот" - сећа се Шане.

Ипак, сиротог дечака из околине Ћуприје, уочи Другог светског рата, шаљу на војни аеродром Рајловац, недалеко од Сарајева, где се учи аеро-вештинама. Шане је дипломирао на ваздухопловној академији.

- Ја сам једини питомац који је изашао са академије са чином поручника. Сви остали су потпоручници. Зато што сам скратио академију годину дана, ја сам за три године завршио академију, а траје четири, са одличним успехом 10.00 - прича Гвозден који је дозволу за пилота добио тек десетак дана пре него што ће почети Други светски рат.

- Кад је почело да се прича о рату ја сам тек почео да летим - каже овај војни пилот и открива да је 6. април 1941. дочекао у авиону.

- На писти. Ево како је било. Било је шест ловаца и два лака бомбардера ИК3. Сви смо били под командом на писти и спремни за лет. И када сам заробљен имао сам 42 сата и 29 минута летачког стажа - објашњава некада млади пилот и додаје да су га заробили Италијани, али да се из логора брзо спасао.

Фото: РТС принтскрин

 

Убрзо одлази у илегалу, а потом се, док још рат траје, враћа првој љубави – железници. Каже да је возио све возове који су пролазили кроз Југославију осим плавог воза јер је увек био за краља. Шане данас може да се похвали и да је управљао чувеним Оријент експресом.

- Ви док сте кандидат за машиновођу, док сте ложач, ви већ научите све како иде, где иде, шта иде, шта се када ради - објашњава Шане и додаје да се вожња чувеног Оријента није много разликовала од других возова.

- Најинтересантнији је био овај ОС, Оријент симплон и ПА-АП, Париз- Атина, Атина-Париз. То су били брзи возови. Ја пођем из Београда и станем у Ћуприју шест минута и нигде више - сећа се брзине којом је возио данас чувене возове.

Срећно и узбудљиво је проживео свој век деда Шане. Каже најбоље му је било за време владе Милана Стојадиновића.

Будући да је напунио 101 годину, позван је да да свој рецепт за дуг живот.

- Не пушити, не пити, водити рачуна о здрављу - поручује Шане.

Здравље и бистар ум служе га и у пензији коју прима већ 45 година. У Београду се притајио да презими, а каже да једва чека 1. мај јер тада одлази у викендицу у Банатски Брестовац.

Кући се враћа 2. октобра кад ће прославити 102. рођендан.

(РТС)

БОНУС: НАЈАКТУЕЛНИЈИ ВИДЕО СНИМЦИ

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".