Менцл је један од зачетника чешког новог таласа у кинематографији, а поред блиставе филмске каријере, оставио је велики траг и на даскама које живот значе.
Славни редитељ стигао је у Дубровник 1982. године, на фестивал Ловријенц, где је режирао комад "Хамлет" с Лазаром Ристовским у насловној улози. Своје искуство и успомене које је понео из рада с домаћим глумцима Јиржи је описао у својој аутобиографији "Хировита лета", где је посебан сегмент посвећен његовој импресијама о српском глумцу Лазару Ристовском, који је, како је Менцл открио у поменутој књизи, тада први пут чуо за Хамлета.
Редитељ је за потребе овог извођења одлучио да измени крај драме, имајући у виду политичке и друштвене околности у тадашњој Југославији.
- Знао сам колико актуелан може бити "Хамлет" након Титове смрти у Југославији, угроженој могућом совјетском интервенцијом. Избацио сам Фортинбраса и четири капетана и крај, у коме интервенција стране војске доноси мир. Уместо тога, на крају драме на празан престо сео је улизица Осриц. Добро сам предвидео. Убрзо након Титове смрти на његов престо заиста су сели његови дворјани - Милошевић, а у Хрватској Туђман - наводи Менцл.
Глумачку поставку, поред Ристовског, чинила су велика имена попут Мире Фурлан, која је тумачила лик Офелије, и Љубе Тадића у улози Клаудија. Његов утисак о Ристовском у том моменту био је не тако позитиван, имајући у виду да тако врстан глумац никада пре није чуо за Хамлета, а због његовог бунтовног понашања отказано је и неколико проба.
Прочитајте још
- Дубровачке летње игре су веома престижне и стога ми је Георгиј Паро изабрао добар тим, славне и омиљене глумце. За улогу Офелије довео ми је Миру Фурлан, занимљиву цуру, глумицу која се касније афирмисала у Холивуду. За улогу Хамлета одабран је Лазар Ристовски (после се појавио у Прагу на снимању Кустуричиног филма "Подземље"), који је тада био југословенска глумачка звезда, па се тако и понашао.
- У некој популарној серији глумио је Тита. Повремено нам се напијао, изводио свашта и следећи дан би провео у истражном затвору. Морали смо да откажемо неколико проба. Али био је сјајан глумац, само ме је на почетку проба иритирало то што је за Хамлета, као што се установило, никада није чуо, читао или га гледао. Имао је према њему идеалан девичански однос - истиче Јиржи.
Премијером је био изузетно задовољан, а нису изостале ни овације публике и похвале чувеног глумца и редитеља Рудолфа Хрушинског. А Ристовски је за маестрално одиграну улогу освојио признање "Орландо".
- Лазар и сви остали били су сјајни на премијери, представа је била успешна. Снимак представе касније сам показао господину Хрушинском. Није имао разлога да ме хвали реда ради, а рекао је да није гледао бољу изведбу "Хамлета" - пише Менцл.
Међутим, репризно извођење комада није задовољило редитеља, те је одлучио да снимак покаже глумцима, где су сви приметили свој пропуст, осим Ристовског, који је, како наводи Менцл, једино приметио колико је био заносан на сцени.
- За глумце, поготову оне с југа, типично је да се након успеха премијере опусте, па прва реприза следеће вечери није ваљала ама баш ништа. Снимио сам видео и натерао глумце да је погледају. Због њихове професионалне части морам рећи да су и они били утучени због те репризе.
- Сви - осим Лазара. Он је заиста био надарени глумац. Седео је пред екраном и уопште није делио згражавање са осталима. Гледао је себе и говорио наглас - дословце цитирам: "Боже мој, како сам леп!" Много се свиђао сам себи и инсистирао је да снимак покажем његовој супрузи - закључио је редитељ.
БОНУС ВИДЕО: