Крајем 19. века, када је Београд више личио на турску касабу него на европску метрополу, коњска запрега је на траси од Калемегдана до Славије повукла први престонички трамвај. Био је то 14. октобар 1892. године, а новоустановљена линија добила је име, логично, број 1.
Како преноси Историјски забавник, све до после Другог светског рата ова линија возила је својом трасом која је краћена и продужавана по потреби. Између два светска рата једно време је чак постојала и линија 1а која је возила од храма Светог Саве, некадашњом Приштинском улицом (данашња Цара Николаја II), до Црвеног Крста.
Године 1947. на улице Београда стигло је “ново светско чудо” – тролејбус. Управо је први престонички тројелбус “украо“ трасу и број трамвају 1. Тако је “јединица“ наставила свој живот као тролејбуска линија.
Прочитајте још
Након што је уведена траса од Калемегдана до Лекиног брда – “једанаестица”, линија 1 је нестала. Стање је било тако све до 1978. када се на београдске улице вратио трамвај 1. Овог периода ће се сетити старији суграђани – “јединица” је саобраћала од Калемегдана до Раковице (а касније и до Кнежевца) и то линијом: Калемегдан (Беко) – Пристаниште – Ж. Станица – па даље трасом “тројке” до Раковице.
Сада већ митска линија 1, дефинитивно је укинута након 1985. јер су надлежни проценили да на њој нема довољно путника што је вероватно била последица њеног делимичног преклапања са линијом 3. Од тада па до данас, “јединица” постоји само у сећањима и причама старијих суграђана који још памте времена када је клопарала београдским улицама.