Поремећени токови снабдевања, несташица чипова, поскупљење сировина и транспорта продужиће се и током 2022. То условљава недостатак и нових и половних возила у понуди што доводи до скока њихове цене.
- Чини нам се да половњаци поскупљују буквално из дана у дан - каже Небојша Ивановић из једне познате ауто-куће. - Њихова цена је порасла у иностранству и нема довољно ни коришћених нити нових возила. За последњих пола године средња класа половних аутомобила, као што су "голф", "опел астра", "ситроен Ц4", "форд фокус", у зависности од модела, у просеку је виша од 800 до 2.000 евра.
Јефтинија регистрација од следеће године за аутомобиле чија је запремина мотора изнад 2.000 кубика, старости од пет до 20 година, покренула је питање у јавности да ли ће ова мера подстаћи увоз старијих возила који су већи загађивачи. Ивановић истиче да се у Србију тренутно увози много више возила која су мање кубикаже од ове за коју ће важити олакшице.
- Највећа кочница за куповину тих аутомобила је била скупа регистрација - објашњава Ивановић. - Када то од јануара буде појефтинило, може се очекивати да се повећа увоз возила веће кубикаже.
Прочитајте још
Петар Живковић из Асоцијација аутомобилских новинара Србије сматра да нови режим регистрације, не представља конкуренцију за увоз нових возила.
- Ко је планирао да купи нови аутомобил, купиће га, али шта да раде грађани који немају новца за то - каже Живковић. - То је, пре свега, олакшица за власнике који имају тај ауто, да га задрже и да имају шта да возе. Људи 11 годна "папрено" плаћају порез. Сада ће имати значајну уштеду.
Он указује да ће јефтинија регистрација, као и друга измена прописа за порез на пренос апсолутних права приликом продаје половњака међу грађанима, која поједностављује процедуру, утицати на бољи промет коришћених возила и оживљавање тог тржишта. Међутим, неће бити, како оцењује, великог раста потражње.
- Највише ће појефтинити регистрација за возила велике кубикаже, али не очекујем да ће због тога да порасте њихова продаја - наводи Живковић. - Треба имати у виду да су делови за ту врсту аутомобила веома скупи. Тешко ће неко да одлучи да купи такво возило само зато што је регистрација повољнија.
Ипак, он указује да је потребно да се подигне продаја нових аутомобила, кроз различите врсте субвенција и подстицаја. Без тога ћемо, како наглашава, тешко обновити возни парк чија је просечна старост 17 година. Живковић оцењују да ће се и у наредној години задржати исти тренд пораста цена и половњака и нових возила, јер остају исти проблеми.
ЗБОГ ПОСКУПЉЕЊА ПАЗАРЕ СТАРИЈЕ
ЗА средњу класу "голфа" раније је требало издвојити 10.000 евра, а сада кошта 12.000, "пежо 308" је био 9.950, сада је 10.950 евра - наводи Небојша Ивановић из једне ауто-куће. - Многи купци одустају од планиране куповине због поскупљења и опредељују се за старије возило. Други су спремни да доплате колико треба да би пазарили возило које желе. Неки неће да чекају месецима на нови ауто, па се одлучују да купе половни. Све је индивидуално.
(Новостио онлајн)
За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".
Нова димензија новости, ваш "Nportal.rs".