У Србији има више од 2.000 пружних прелаза, а иако у "Железницама Србије" тврде да су сви обезбеђени, браницима, полубраницима и адекватним знацима, железничке несреће се дешавају.
Последња у низу, која је потресла јавност, била је она код Лазаревца, када је у судару воза и путничког аутомобила погинуло двоје деце и возач.
Иако су се Железнице истакли да су, у овом случају, сви уређаји на пружном прелазу били укључени и потпуно исправни и возач путничког возила их није испоштовао, питање безбедности на пружним прелазима у Србији поново је доспело у жижу интересовања.
У протекле две деценије, званични извештаји надлежних органа и државних институција кажу да су за несреће на пружним прелазима углавном били криви возачи друмских возила, који не поштују сигнализацију и саобраћајне прописе на путним прелазима.
Резултати истраживања које је Агенција за безбедност саобраћаја спровела 2018. године у оквиру пројекта "Понашање учесника у друмском саобраћају на путно-пружним прелазима" показало је да је око 16 одсто возача "макар једном прелазило путно-пружни прелаз са спуштеним полубраницима на небезбедан начин".
Прочитајте још
Италија има најбољу сигнализацију
Италија је лидер у Европи када је у питању савремена сигнализација на железничким прелазима, са 25 посто прелаза означених савременом сигнализацијом. Србија, заједно са Турском и Великом Британијом, бележи 30% прелаза са савременом сигнализацијом, што је у оквирима европског просека.
Као најчешћи разлог небезбедног преласка путно-пружног прелаза испитаници су навели "дуг период до наиласка воза" и "нестрпљење". На питање шта је решење оваквог начина размишљања, Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја објаснио је да недостаје један систем саобраћајног образовања и васпитања од вртића, преко основне и средње школе. То се односи и на питање безбедности на пружним прелазима и безбедност саобраћаја уопште.
Може ли воз нагло да закочи?
Истражујући ову тему разговарали смо са некадашњим машиновођом шта они могу да ураде када се на прузи појави неко (или нешто) у току вожње.
"Повучем кочницу, помолим се Богу и то је све што могу да урадим", овако је некадашњи машиновођа Томислав одговорио на питање да ли је уопште могуће возовима да укоче и брзо се зауставе.
"Зауставна путања нам је од 700 до 1.000м, толико је возу потребно да се заустави. Замислите сад како изгледа кад нам се изненада појави возило или пешак који би да претрчи пругу", рекао је за наш портал.
Годишњи просек - седморо настрадалих
Током 2023. године у Србији су биле биле 43 саобраћајне несреће у којима је погинуло је шест особа, а 10 њих је повређено, сазнајемо из Инфраструктура железница Србије. Годишње просек у Србији је око 50 несрећа. По таквој статисци страда седам особа, око 18 њих буде повређено.
Тешка несрећа крајем 2018. године у близини Ниша, када је воз налетео на пун аутобус на пружном прелазу и преполовио га на пола, показале су озбиљност ситуације и "упалиле аларм" да је неопходно радити и на едукацији и на заштити.
Тада је погинуло осам људи, међу којима троје деце, а десетине су повређене, а званична истрага је показала да је возач аутобуса пропустио да застане испред пруге и погледа са обе стране.
Црни биланс несрећа на прузи
Црни биланс несрећа на пругама у Србији забележио је несрећу у јулу месецу, када је у Батајници страдао мушкарац (40) кад је на њега налетео путнички воз.
У јулу 2023. године догодиле су се две железничке несреће у размаку од 10 сати. Страдале су три особе. На прузи код Ваљева погинуо је возач камиона, који је подлетео под путнички воз. На овом делу барске пруге, тачније у селу Попучке, налетео је воз.
Претходно, на пружном прелазу у Врчину погинули су младић (18) и 15-годишња девојчица, а лакше је повређена тинејџерка (17).
Брат и сестра заједно у смрт
На пружном прелазу у селу Петка код Лазаревца, 19. августа око 12:45 часова, догодила се стравична железничка несрећа када је воз ударио аутомобил у којем су биле четири особе од којих су три страдале на лицу места. Погинули су возач таксија и брат (12) и сестра (14), док је отац преживео, али задобио повреде.
Они су били у "аудију" којим је управљао Милан Л. (69), који је повремено радио као таксиста, а ову породицу је често возио.
Како се може видети на снимку несреће који је испливао у јавност, возач "аудија" није стао на знак стоп, већ је без кочења наставио преко шина. Воз је наишао и свом силином ударио аутомобил, гурао га више метара и потпуно га згужвао.
(Мондо.рс)