U Srbiji ima više od 2.000 pružnih prelaza, a iako u "Železnicama Srbije" tvrde da su svi obezbeđeni, branicima, polubranicima i adekvatnim znacima, železničke nesreće se dešavaju.
Poslednja u nizu, koja je potresla javnost, bila je ona kod Lazarevca, kada je u sudaru voza i putničkog automobila poginulo dvoje dece i vozač.
Iako su se Železnice istakli da su, u ovom slučaju, svi uređaji na pružnom prelazu bili uključeni i potpuno ispravni i vozač putničkog vozila ih nije ispoštovao, pitanje bezbednosti na pružnim prelazima u Srbiji ponovo je dospelo u žižu interesovanja.
U protekle dve decenije, zvanični izveštaji nadležnih organa i državnih institucija kažu da su za nesreće na pružnim prelazima uglavnom bili krivi vozači drumskih vozila, koji ne poštuju signalizaciju i saobraćajne propise na putnim prelazima.
Rezultati istraživanja koje je Agencija za bezbednost saobraćaja sprovela 2018. godine u okviru projekta "Ponašanje učesnika u drumskom saobraćaju na putno-pružnim prelazima" pokazalo je da je oko 16 odsto vozača "makar jednom prelazilo putno-pružni prelaz sa spuštenim polubranicima na nebezbedan način".
Pročitajte još
Italija ima najbolju signalizaciju
Italija je lider u Evropi kada je u pitanju savremena signalizacija na železničkim prelazima, sa 25 posto prelaza označenih savremenom signalizacijom. Srbija, zajedno sa Turskom i Velikom Britanijom, beleži 30% prelaza sa savremenom signalizacijom, što je u okvirima evropskog proseka.
Kao najčešći razlog nebezbednog prelaska putno-pružnog prelaza ispitanici su naveli "dug period do nailaska voza" i "nestrpljenje". Na pitanje šta je rešenje ovakvog načina razmišljanja, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja objasnio je da nedostaje jedan sistem saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja od vrtića, preko osnovne i srednje škole. To se odnosi i na pitanje bezbednosti na pružnim prelazima i bezbednost saobraćaja uopšte.
Može li voz naglo da zakoči?
Istražujući ovu temu razgovarali smo sa nekadašnjim mašinovođom šta oni mogu da urade kada se na pruzi pojavi neko (ili nešto) u toku vožnje.
"Povučem kočnicu, pomolim se Bogu i to je sve što mogu da uradim", ovako je nekadašnji mašinovođa Tomislav odgovorio na pitanje da li je uopšte moguće vozovima da ukoče i brzo se zaustave.
"Zaustavna putanja nam je od 700 do 1.000m, toliko je vozu potrebno da se zaustavi. Zamislite sad kako izgleda kad nam se iznenada pojavi vozilo ili pešak koji bi da pretrči prugu", rekao je za naš portal.
Godišnji prosek - sedmoro nastradalih
Tokom 2023. godine u Srbiji su bile bile 43 saobraćajne nesreće u kojima je poginulo je šest osoba, a 10 njih je povređeno, saznajemo iz Infrastruktura železnica Srbije. Godišnje prosek u Srbiji je oko 50 nesreća. Po takvoj statisci strada sedam osoba, oko 18 njih bude povređeno.
Teška nesreća krajem 2018. godine u blizini Niša, kada je voz naleteo na pun autobus na pružnom prelazu i prepolovio ga na pola, pokazale su ozbiljnost situacije i "upalile alarm" da je neophodno raditi i na edukaciji i na zaštiti.
Tada je poginulo osam ljudi, među kojima troje dece, a desetine su povređene, a zvanična istraga je pokazala da je vozač autobusa propustio da zastane ispred pruge i pogleda sa obe strane.
Crni bilans nesreća na pruzi
Crni bilans nesreća na prugama u Srbiji zabeležio je nesreću u julu mesecu, kada je u Batajnici stradao muškarac (40) kad je na njega naleteo putnički voz.
U julu 2023. godine dogodile su se dve železničke nesreće u razmaku od 10 sati. Stradale su tri osobe. Na pruzi kod Valjeva poginuo je vozač kamiona, koji je podleteo pod putnički voz. Na ovom delu barske pruge, tačnije u selu Popučke, naleteo je voz.
Prethodno, na pružnom prelazu u Vrčinu poginuli su mladić (18) i 15-godišnja devojčica, a lakše je povređena tinejdžerka (17).
Brat i sestra zajedno u smrt
Na pružnom prelazu u selu Petka kod Lazarevca, 19. avgusta oko 12:45 časova, dogodila se stravična železnička nesreća kada je voz udario automobil u kojem su bile četiri osobe od kojih su tri stradale na licu mesta. Poginuli su vozač taksija i brat (12) i sestra (14), dok je otac preživeo, ali zadobio povrede.
Oni su bili u "audiju" kojim je upravljao Milan L. (69), koji je povremeno radio kao taksista, a ovu porodicu je često vozio.
Kako se može videti na snimku nesreće koji je isplivao u javnost, vozač "audija" nije stao na znak stop, već je bez kočenja nastavio preko šina. Voz je naišao i svom silinom udario automobil, gurao ga više metara i potpuno ga zgužvao.
(Mondo.rs)