Трећи студијски албум Рибље чорбе настао је у времену када је бенд био на врхунцу креативне снаге. Претходни албуми, “Кост у грлу” и “Покварена машта и прљаве страсти”, већ су учврстили позицију бенда као водећег гласа рокенрола, а “Мртва природа” је потврдила да се „Чорба“ није зауставила само на томе. Са фронтменом Бором Ђорђевићем као аутором текстова, албум је био рефлексија онога што се дешавало у тадашњем друштву – политичке и социјалне промене, незадовољство омладине, али и неизбежан сукоб са ауторитетима.

Фото: Новости

 

 

Наслов албума симболично је приказивао тадашњу атмосферу, алудирајући на стагнацију и песимизам, што је често било предмет Бориних оштрих критика. Бора, познат по свом бескомпромисном ставу и директним текстовима, није оклевао да се дотакне политичких и друштвених тема које су многи избегавали.

По први пут, на албуму Рибље чорбе нашла се песма коју је у потпуности написао гитариста Момчило Бајагић, „Ја сам се ложио на тебе“. Ипак, фронтмен Бора Ђорђевић остао је главни аутор бенда. Албум је продуцирао Џон Мекој, тадашњи басиста “Јан Гилан бенда”. У својој књизи из 2011. године, “Шта је песник хтео да каже”, Ђорђевић се присећа како је бенд одлучио да ангажује Мекоја:

„Извршни директор ПГП-РТБ-а Станко Терзић знао је да има коку која носи златна јаја у својим рукама, па је издавачка кућа платила наше путовање у Лондон како бисмо нашли продуцента, као и студио за снимање… Чим смо слетели на “Хитроу”, купили смо примерке два најважнија музичка магазина на свету – “Неw Мусицал Еxпресс” и “Мелодy Макер”. Погледали смо топ-листе. Оба магазина су имала најновији албум Гилана на врху. ‘Издала га је “Виргин Рецордс”, продуцент је Џон Мекој’. ‘То је наш продуцент’, одлучили смо.”

Фото: Фејсбук принтскрин

 

 

“Чорба” је успела да споји сирову енергију са елементима хард рока, стварајући песме које су биле и тешке и мелодичне, те лако прихваћене од публике. Од уводне песме “Волим, волим, волим жене” која плени необузданом енергијом, до химничних “Ја сам се ложио на тебе” и “На западу ништа ново, на албуму се налази низ хитова који су постали неизоставни део концертног репертоара бенда.

Омот Југослава Влаховића направио је револуцију. Слика је једноставна: на црној позадини из јајета је израњала глава кокошке са отвореним кљуном, као да крешти или тражи храну. Влаховић, који је осмислио омоте свих 25 албума Рибље чорбе, што је куриозитет по себи, присећа се за Нова.рс како је настала чувена фотографија.

– Има оно: “да ли је старије кокошка или јаје”, мени је то визуелно било занимљиво. Необичност те сцене, глава кокошке излази из јајета, а не неки кљунић малог пилета. Та неочекиваност је важна у графичком дизајну, па сам помислио да ће привући пажњу.

Познати илустратор и карикатуриста додаје да тај омот није одјекнуо само у нашој јавности.

– Пеца Поповић ми је причао да су на највећем европском музичком сајму „Мидем“ у Кану, посетиоци долазили на југословенски штанд, где су се налазиле и плоче ПГП-а и других, и показивали на тај омот који је био ту окачен. На крају је тај омот и украден што се тамо стварно ретко дешава – каже Влаховић кроз смех.

Године 2015, омот албума „Мртва природа“ рангирана је на 8. месту листе 100 најбољих омота албума југословенског рока, коју је објавио веб магазин „Балканроцк“.

“Све је некако на тој плочи било другачије до тада, почев од веома интересантног омота, који је осмислио Југослав Влаховић, до самог средишта винила. На истој нема естетске грешке”, написао је Миодраг Марковић за сајт “Равно до дна”.

Фото: Новости

 

 

Иако су многи Борине текстове доживљавали као превише контроверзне, па чак и опасне, популарност бенда није опадала. Напротив, „Мртва природа“ је постао један од најпродаванијих албума у историји југословенске музике, продат је у 450.000 примерака.

Турнеја под називом „Ко преживи – причаће“ однела је, због лоше организације и слабог обезбеђења, и један млади људски живот. Наиме, на концерту у Дому спортова у Загребу се појавило 15.000 људи, а пошто су само двоја врата била отворена, у гужви је прегажена 14-годишња Загрепчанка, која је преминула од повреда.

Албум је заузео 19. место на листи 100 најбољих југословенских рок и поп албума у књизи “YУ 100: најбољи албуми југословенске рок и поп музике” из 1998, а 2015. је проглашен за 22. на листи 100 најбољих југословенских албума, коју је објавило хрватско издање часописа “Ролингстоун”.

(Курир)

БОНУС ВИДЕО: