Иако основе правилне вожње учимо у ауто-школама, многи касније током возачког стажа усвоје неке лоше навике које могу да штете преносном систему аутомобила.

1. Одмарање руке на мењачу

Ручицу мењача никако не бисмо смели да користимо као место за одмарање руке, јер притисак гура виљушку мењача и може да доведе до прераног трошења виљушке, што свакако није добро.

Фото: Схуттерстоцк

 

 

Лагани додир приликом вожње у одређеној брзини неће имати значајнији утицај, али сама тежина руке је превелики притисак који ствара оптерећење на механичке делове и зупчанике у преносном систему аутомобила. Ова напомена се углавном наводи у приручницима о управљању и коришћењу возила, преноси Крстарица.

Осим што ћете продужити век трајања вашег мењача, велика је предност држање обе руке на управљачу приликом вожње како бисте смањили рискантне ситуације у вожњи, а тиме повећали безбедности за себе, али и остале учеснике у саобраћају.

2. Држање мењача у "брзини" приликом заустављања на семафору

Још једна лоша навика је држање мењача у брзини приликом заустављања на семафору.

У зависности од услова и времена чекања, прилагодићете се захтевима саобраћаја, али је непотребно оставити ауто у првом степену преноса приликом дужег чекања или заустављања.

Поновно убацивање у "прву" пре кретања не изискује превише времена, а ауто ће вам бити много "захвалнији" ако притиснете квачило, убаците мењач у неутралан положај и притиснете кочницу док чекате на семафору, преноси “Фокус”. Још једна лоша навика је држање мењача у брзини приликом заустављања на семафору.

Уз то ћете помоћи и себи, јер је лакше да одморите ногу него да све време држите стиснуто квачило до краја.

Фото: Профимедиа

 

 

3. Држање папучице квачила и константно притискање “гаса”

Када говоримо о покретању аутомобила на узбрдици из стања мировања, држање папучице квачила и константно притискање гаса доводи до трошења механичког дела квачила.

Стога непрестано одржавање аутомобила у кретању/стајању на узбрдици (тзв. “вага”) није препоручљиво, за то постоје бољи и штедљивији начини. Најједноставније је подићи ручну кочницу и кренути уз помоћ ње.

Модерни аутомобили најчешће имају аутоматски систем који одржава возило у месту док не кренете (без потребе да активирате ручну кочницу), па можете веома лагано притиснути гас уз истовремено отпуштање квачила.

4. Убрзавање у превисоком степену преноса

Једна од непотребних ситуација је и убрзање у превисоком степену преноса.

Ако, на пример, возите 50 км/х и у петој сте брзини, није добро убрзавати јер аутомобил у том степену преноса није припремљен за нагла убрзања и неприродно је то очекивати.

Број обртаја је премали да бисте на време постигли жељено убрзање. За то су предвиђени нижи степени преноса, односно ниже “брзине”.

Немојте бити лени, већ одвојите секунду-две времена и пре наглог убрзања спустите степен преноса у за то предвиђену брзину.

Фото: Профимедиа

 

 

5. Задржавање ноге на папучици квачила, иако је аутомобил у покрету

Последња лоша навика јесте задржавање ноге на папучици квачила иако је аутомобил у покрету и не постоји потреба за тим. Ово је сличан случај као одмарање руке на ручици мењача.

“Одмарање ноге на квачилу” је непотребно, јер постоји могућност да вршите притисак на механичке делове мењачке кутије.

Правило које сваки возач зна је првенство притиска кочнице приликом заустављања возила, зато немојте константно да “висите” на папучици квачила јер у случају потребе наглог заустављања прво ћемо притиснути кочницу, а након тога квачило.

За одмарање леве ноге постоји за то предвиђено место, па га и искористите.

(Мондо)

БОНУС ВИДЕО