O opasnostima superćelijskih oluja sve češće se govori, a sada je jedna takva oluja pokazala možda i najveće razmere svoje jačine. Naime, avion Austrian Erlajnsa, koji je leteo iz Palma de Majorke za Beča, ušao je pravo u superćelijsku oluju, a ono što je od njega ostalo je zastrašujuće.

Na fotografijama koje su objavljene nakon sletanja aviona, vidi se da je vrh odnosno nos aviona potpuno uništen, a prema izjavama putnika, popucalo je i prednje staklo.

Kako su naveli novinarima,odmah po poletanju došlo je do manjih turbulencija da bi nakon pola sata avion upao u oluju koja je izazvala opštu paniku i strah, i ozbiljno oštetila letelicu.

 

 

S obzirom na sve češće superćelijske oluje, pa i na našim prostorima, postavlja se i pitanje bezbednosti aviona ukoliko se nađu u ovakvom jednom olujnomm sistemu.

Taj incident je za "Kurir" prokomentarisao i vojni pilot i bivši direktor JAT-a Velibor Vukašinović.

- Pogledajte, nešto me zbunjuje malo s obzirom na to da su ove superćelijske oluje nešto što je relativno novo na našim prostorima i vezano je za američku preriju više, za američke uslove. Imali smo prošle godine intenzivnu superćelijsku oluju koja je nosila i krovove, međutim, ovde postoji jedna stvar koja me pomalo zbunjuje. Oštećenje na avionu je ogromno. Oba vetrobranska stakla, pilotska i kopilotska, su u stvari popucala, mada su ona višeslojna. Ali ova rupa, ovde se otprilike nalazi radar. Ovo što ja vidim više mi liči na uletanje u neki kumulonimbus, nego na superćelijsku oluju. Uletanje u oblak, koji može da nastane i ide do visina od 20-22 hiljade metara čak u nekim arktičkim uslovima. Dejstvo snage tog kumulonimbusa je u žiži njegovoj ravna nuklearnoj bombi.

Potom je izneo još neke informacije koje dovode u sumnju da je avion upao u superćelijsku oluju.

- Naravno, ovakva stvar se može desiti ukoliko se uđe i u periferiju oblaka. Šta ovde zbunjuje? Ovde nije mogla tečnost da polomi sve ovo, nego je ovo polomio led. Po meni ovaj avion je pre uleteo u kumulonimbus, odnosno u neku periferiju kumulonimbusa, gde je aktivnost još velika. I ono što me zbunjuje je izjava posade da se to nije videlo na radaru. Ovde se radi o Erbasu 320. To je avion nove generacije, a ja sam svojevremeno leteo na ATR-72, čiji radar je tri grupe kumulonimbusa mogao da sagleda u daljini.

(Kurir/M. Rašević)

BONUS VIDEO: