Gotovo trećina ekskluzivnog odmarališta "Rodos Princess", na ostrvu Rodos u Egejskom moru, uključujući kuhinju, restoran i balkon s recepcijom, uništena je u desetodnevnom požaru koji je ovoga leta poharao Grčku. Obližnji hotel je, pak, potpuno izgoreo, piše "Financial Times".

Zbog rastućih rizika od šumskih požara, suša i toplotnih talasa, evropska turistička industrija je u problemima, konstatuje britanski list. Pitanje na koje čelni ljudi traže odgovor jeste: kako se prilagoditi klimatskim promenama i kako dalje investirati.

- Znamo da su klimatske promene egzistencijalna pretnja turizmu - rekla je Teodora Marinska, glavna operativna direktorika Evropske komisije za putovanja, neprofitne organizacije koja promoviše turizam širom kontinenta. - A znamo da vremenski uslovi igraju ključnu ulogu kada ljudi biraju svoje odredište.

Foto: Profimedia

 

 

Agencija luksuznih hotela "Little Emperors" sa sedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu iskusila je kako se stvari mijenjaju na vlastitoj koži. Rezervacije za Grčku, koje su inače rasle 20 odsto godišnje, pale su sedam odsto u julu i avgustu u poređenju s prošlom godinom. Istovremeno, potražnja za odmorom na engleskom selu porasle su 17 odsto, a putovanja u Norvešku i Švedsku za 23 odsto.

Ove godine u julu i Jadran je posetilo 155 hiljada gostiju manje nego lani.

- Tradicionalna turistička evropska odredišta sve su manje privlačna turistima, ponajpre zbog toplotnih talasa. Ovako visoke cene za smeštaj na Mediteranu su, s obzirom na velike vrućine, postale nelogične - rekla je izvršna direktorka "Little Emperors", Rebeka Masri.

U manjim restoranima i suvenirnicama na Rodosu, okruženim poljima sa spaljenim maslinama i grmljem, raspoloženje je još tmurnije.

Foto: Profimedia

 

 

- Vrućina je svake godine sve gora, a turisti koji odsedaju u "all inlusive" hotelima u blizini i sve se više zaključavaju u sobe jer je prevruće za hodanje - rekao je Nektarios Pethakas, čija porodica poseduje riblji restoran Il Ponte u Kiotariju.

Jedna vlasnica obližnjeg dućana na plaži, za  "Financial Times" procenjuje da je broj posetitelja ove godine upola manji nego 2023.

Veliki će se spasiti

Veći operateri i lanci imaju više fleksibilnosti za prilagođavanje — ali i dalje postoje rizici i troškovi.

Neki su već produžili sezonu. Nadaju se da će gosti u Grčku sve više dolaziti na jesen.

Iz "Little Emperors" otkrivaju i kako su rezervacije za Grčku u septembru i oktobru porasle za 31 odsto. Slično je i za južnu Francusku i Italiju.

"Hotwlplan" britanski operater koji posjeduje velike turističke kompanije, još pre deset godina povukao se iz nižih alpskih skijališta. Tamo gde je prvo nestalo snega.

Ipak, DŽon Mansel, generalni direktor "Inghamsa", procenjuje da će proći oko 20 godina pre nego što klimatske promene budu imale dramatičan učinak na industriju.

Upravo su predstavnici velikih turističkih kompleksa najviše optimistični oko budućnosti letovanja na Mediteranu.

Foto M. Anđela

 

 

Nakon obnove, vredne 10 miliona dolara, za turiste jedini podsetnik na nedavne katastrofe na Rodosu su izgorela stabla.

Grčki požari dospeli su na naslovnice svih svetskih medija, a ipak je Rodos Princess "rezervisan do kraja sezone", rekla je Andrijana Hatzilazarou, direktorka marketinga i članica uprave "H Hotels Collection", vlasnica odmarališta s početka teksta, onog koje je izgorelo u požaru.

Hatzilazarou je rekla da razmišljaju da produže sezonu od početka novembra do decembra — ako će se to finansijski isplatiti. No, produžena sezona znači zapošljavanje osoblja na duže vreme, a takođe zavisi i od rasporeda letova, koji su izvan sezone znatno ređi.

"H Hotels Collection" je sproveo i niz mera za sprečavanje toplotnog udara, uključujući slanje poruka upozorenja gostima na njihove telefone kada temperatura poraste iznad 40 stepeni. O odštetnom zahtevu za osiguranje od požara još uvek pregovaraju.

"Tui", najveća evropska turistička grupacija, proširila je svoju celogodišnju ponudu u turskoj Antaliji te je takođe povećala kapacitete za zimsku sezonu.

Izvršni direktor Sebastijan Ebel rekao je za "Financial Times" da kompanija takođe beleži "snažan rast" u severnoj Evropi, iako ta regija čini samo jedan odsto poslovanja grupe.

Ipak, smatra kako je malo verojatno da će toplotni talasi ugroziti masovni letnji turizam na Mediteranu, tvrdeći da "inflacija troškova ili ograničenja kapaciteta imaju daleko veći uticaj na to gde kupci idu", a mnogi takođe zavise od vremena školskih praznika.

Ni Andrijana Hatzilazarou, kao predstavnica drugog velikog igrača, nije previše zabrinuta.

- Klimatske promene će verovatno učiniti leta još toplijima. Ali ljudi koji žive na hladnijim mestima uvek će izabrati plaže na Mediteranu - zaključila je.

(Jutarnji)

BONUS VIDEO: