Okružni sudija Mark Mastroijani odlučio je kako Smitu mora da bude isplaćena odšteta od 3.3 miliona dolara. U presudi stoji da obe strane snose odgovornost za nesreću koja se dogodila u martu 2019. godine, ali vlada ipak snosi 60 posto odgovornosti jer je helikopter bio parkiran na stazi koju koriste vozači motornih sanki. 

Pored toga, Mastroijani je uputio kritiku Smitu jer nije na siguran način upravljao motornim sankama. Utvrđeno je da je Smit prebrzo vozio, a imao je i zatamnjene naočale.

On je tražio 9.5 miliona dolara odštete kako bi pokrio troškove lečenja i izgubljene plate, prenosi AP.

Zahvalni smo na pažljivom razmatranju komplikovanih činjenica ovog slučaja od strane sudije Mastroijana.

- Verujemo da je pravda zadovoljena, a odluka podstiče javnu sigurnost - rekao je Smitov advokat Dag Desjardins.

Foto: EPA

 

Vlada je dobila rok od 60 dana da isplati odštetu ili uložio žalbu. Smitovi advokati tvrdili su da je posada helikoptera Black Hawk koji je leteo iz Fort Druma u NJujorku za Vašington u Masačusetsu na noćnu obuku bila nemarna jer je parkirala letelicu dugu 19.5 metara na stazi koju koriste vozači motornih sanki. 

- Sud smatra da je vlada prekršila svoju dužnost jer nije preuzela nikakve korake da se zaštiti od očitog rizika prisutnosti kamufliranog helikoptera parkiranog na aktivnoj stazi za motorne sanke, u pomalo šumovitom području, u mraku. Helikopter i prostor na kojem je bio parkiran nisu bili osvetleni niti obeleženi na bilo koji način - potvrdio je sudija. 

Smit, koji je helikopterom prebačen u centar za traumatologiju s desetak slomljenih rebara, probušenim plućima i teškim unutrašnjim krvarenjem, i dosad je preživljavao uz pomoć invalidske naknade. Ovaj 48-godišnjak ima problema pri obavljanju jednostavnih zadataka, poput navlačenja čarapa ili pantalona, prenosi Asošiejted pres. 

Foto: Profimedia

 

Inače, na mestu staze za motorne sanke nalazi se i retko korišćena pista. Sporni Black Hawk je tako sleteo na pistu koja je odobrena od Savezne uprave za vazduhoplovstvo. Smit tvrdi kako se vozio stazom više od 100 puta, ali da je letelicu na njoj poslednji put video pre više decenija, dok je još bio dete. 

Vlada je tvrdila da članovi posade helikoptera nisu znali da su sleteli na stazu za motorne sanke. Odbacila je tvrdnje da je mogla sprečiti, naglasivši da posada nije bila dužna osvetljavati helikopter. Pokušala je okriviti Smita, tvrdeći da je vozio brzinom većom od 105 km/h te da je konzumirao lekove i dva piva pre vožnje. 

Smit je ispričao kako je uoči nesreće bio kod svoje majke kojoj je pomagao da popravi kompjuter. Popio je pivo uz večeru i još jedno s ocem pre nego što je krenuo u susret svom bratu, Ričardu Smitu, na stazi. Prisetio se kako su se svetla njegovih sanki odbijala od "nečega", ali tek je kasnije shvatio da su se odbijala od helikoptera. 

- Našao sam ga licem prema dole u snegu. Okrenuli smo ga na leđa i možda se sećam da sam vikao ili rekao jednom od svojih šefova da donese prvu pomoć i ćebe. Sećam se da je hvatao dah - kazao je na sudu Bendžamin Foster, član posade. 

- Čim sam čuo da je neko na motornim sankama udario u helikopter, znao sam da je to moj brat. Jednostavno sam znao da je to on. Otišao sam dole i otac mi je rekao da je DŽef živ. Nisam spavao te noći. Proveo sam tu noć na kolenima moleći se - naveo je Ričard Smit. 

BONUS VIDEO:

(Indeks.hr)