Ф-35Б је слетео на аеродром Тируванантапурам у јужној држави Керала 14. јуна. Авион је преусмерен тамо након што је наишао на лоше време током лета у Индијском океану и није могао да се врати на ХМС Принц од Велса, водећи носач брода Краљевске морнарице.

Безбедно је слетео, али је од тада дошло до техничког квара и није у могућности да се врати на носач. Од слетања авиона, инжењери са брода ХМС Принц од Велса су проценили стање летелице, али тимови у посети до сада нису успели да је поправе.

У четвртак је британска Висока комисија у саопштењу за ББЦ саопштила: "Авион је премештен у објекат за одржавање, поправку и ремонт на аеродрому и биће премештен у хангар када стигну британски инжењерски тимови са специјализованом опремом".

Откривено када ће се авион вратити у активну службу

"Авион ће се вратити у активну службу након што се заврше поправке и безбедносне провере. Тимови настављају тесно да сарађују са индијским властима како би осигурали поштовање мера безбедности", додали су.

Власти на аеродрому Тируванантапурам рекле су за Би-Би-Си да очекују долазак техничара из Велике Британије у петак. Авион вредан 110 милиона долара (80 милиона фунти) чува шест официра РАФ-а даноноћно.

Др Самир Патил, директор Центра за безбедност, стратегију и технологију у Фондацији за истраживање посматрача у Мумбају, рекао је за ББЦ да Краљевска морнарица има само две опције: "Могу да га поправе и оспособе за лет или да га превезу у већем теретном простору, као што је транспортни авион Ц-17 Глоубмастер".

Авион и даље под строгом контролом Велике Британије

Случај заглављеног авиона покренут је и у Доњем дому парламента. У понедељак је опозициони конзервативни посланик Бен Обесе-Џекти затражио од владе да појасни шта се предузима како би се обезбедио и вратио у оперативну употребу, објавио је "УК Дифенс Журнал".

- Које кораке влада предузима да би вратила авион, колико ће то трајати и како ће влада осигурати безбедност заштићених технологија на авиону док је у хангару и ван видокруга? - рекао је он, како се наводи.

Британски министар оружаних снага, Лук Полард, потврдио је да је авион и даље под строгом контролом Велике Британије.

- Настављамо да сарађујемо са нашим индијским пријатељима који су пружили првокласну подршку када се Ф-35Б није могао вратити на носач авиона. Сигуран сам да је безбедност авиона у добрим рукама јер је посада Краљевског ратног ваздухопловства све време уз њега - рекао је он.

Ф-35Б су високонапредни стелт млазњаци, које је направио Локид Мартин и цењени су због кратког полетања и могућности вертикалног слетања.

Шале на друштвеним мрежама

Тако су слике "усамљеног Ф-35Б", паркираног на писти и натопљеног монсунским кишама Керале, изазвале мемове на друштвеним мрежама.

У једној виралној објави се нашалило да је млазњак понуђен на продају на онлајн сајту по изузетно конкурентној цени од 4 милиона долара. У огласу се тврдило да млазњак има карактеристике попут "аутоматског паркирања, потпуно нових гума, нове батерије и аутоматског пиштоља за уништавање саобраћајних прекршилаца".

Један корисник на X-у је рекао да авион заслужује индијско држављанство јер је довољно дуго био у земљи, док је други предложио да Индија почне да наплаћује кирију и да би дијамант Кохинор био најприкладнија мера плаћања. У среду се и одељење за туризам владе Керале придружило објавом на X-у у којој је писало: "Керала, дестинација коју никада нећете желети да напустите".

Објава је садржала фотографију коју је генерисала вештачка интелигенција, авиона Ф-35Б који стоји на писти са кокосовим палмама у позадини. Текст је сугерисао да је, као и већина посетилаца државе која је у туристичким брошурама описана као "Божја земља" због своје лепоте, и авион тешко напуштао земљу.

Др Патил каже да сваки дан који прође, када авион остане заглављен, "негативно утиче на имиџ ловаца Ф-35Б и Краљевске морнарице".

- Шале, мимови, гласине и теорије завере утичу на имиџ и кредибилитет Британске краљевске морнарице. Што дуже авион остане заглављен, више дезинформација ће изаћи - поручио је и додао да инжењерски проблеми "изгледају много озбиљније природе" него што се првобитно мислило.

Али већина војски, напомиње, припрема се за "најгори могући сценарио" - а то јесте случај јер је авион заглављен на страном тлу.

- Већина војски би имала стандардну оперативну процедуру [СОП] о томе како реаговати када се овако нешто деси. Дакле, зар Краљевска морнарица нема СОП - питао је казавши да је оптика овога заиста лоша: "Да се ​​тако нешто догодило на непријатељској територији, да ли би им требало толико времена? То је веома лоше".

БОНУС ВИДЕО