F-35B je sleteo na aerodrom Tiruvanantapuram u južnoj državi Kerala 14. juna. Avion je preusmeren tamo nakon što je naišao na loše vreme tokom leta u Indijskom okeanu i nije mogao da se vrati na HMS Princ od Velsa, vodeći nosač broda Kraljevske mornarice.

Bezbedno je sleteo, ali je od tada došlo do tehničkog kvara i nije u mogućnosti da se vrati na nosač. Od sletanja aviona, inženjeri sa broda HMS Princ od Velsa su procenili stanje letelice, ali timovi u poseti do sada nisu uspeli da je poprave.

U četvrtak je britanska Visoka komisija u saopštenju za BBC saopštila: "Avion je premešten u objekat za održavanje, popravku i remont na aerodromu i biće premešten u hangar kada stignu britanski inženjerski timovi sa specijalizovanom opremom".

Otkriveno kada će se avion vratiti u aktivnu službu

"Avion će se vratiti u aktivnu službu nakon što se završe popravke i bezbednosne provere. Timovi nastavljaju tesno da sarađuju sa indijskim vlastima kako bi osigurali poštovanje mera bezbednosti", dodali su.

Vlasti na aerodromu Tiruvanantapuram rekle su za Bi-Bi-Si da očekuju dolazak tehničara iz Velike Britanije u petak. Avion vredan 110 miliona dolara (80 miliona funti) čuva šest oficira RAF-a danonoćno.

Dr Samir Patil, direktor Centra za bezbednost, strategiju i tehnologiju u Fondaciji za istraživanje posmatrača u Mumbaju, rekao je za BBC da Kraljevska mornarica ima samo dve opcije: "Mogu da ga poprave i osposobe za let ili da ga prevezu u većem teretnom prostoru, kao što je transportni avion C-17 Gloubmaster".

Avion i dalje pod strogom kontrolom Velike Britanije

Slučaj zaglavljenog aviona pokrenut je i u Donjem domu parlamenta. U ponedeljak je opozicioni konzervativni poslanik Ben Obese-DŽekti zatražio od vlade da pojasni šta se preduzima kako bi se obezbedio i vratio u operativnu upotrebu, objavio je "UK Difens Žurnal".

- Koje korake vlada preduzima da bi vratila avion, koliko će to trajati i kako će vlada osigurati bezbednost zaštićenih tehnologija na avionu dok je u hangaru i van vidokruga? - rekao je on, kako se navodi.

Britanski ministar oružanih snaga, Luk Polard, potvrdio je da je avion i dalje pod strogom kontrolom Velike Britanije.

- Nastavljamo da sarađujemo sa našim indijskim prijateljima koji su pružili prvoklasnu podršku kada se F-35B nije mogao vratiti na nosač aviona. Siguran sam da je bezbednost aviona u dobrim rukama jer je posada Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva sve vreme uz njega - rekao je on.

F-35B su visokonapredni stelt mlaznjaci, koje je napravio Lokid Martin i cenjeni su zbog kratkog poletanja i mogućnosti vertikalnog sletanja.

Šale na društvenim mrežama

Tako su slike "usamljenog F-35B", parkiranog na pisti i natopljenog monsunskim kišama Kerale, izazvale memove na društvenim mrežama.

U jednoj viralnoj objavi se našalilo da je mlaznjak ponuđen na prodaju na onlajn sajtu po izuzetno konkurentnoj ceni od 4 miliona dolara. U oglasu se tvrdilo da mlaznjak ima karakteristike poput "automatskog parkiranja, potpuno novih guma, nove baterije i automatskog pištolja za uništavanje saobraćajnih prekršilaca".

Jedan korisnik na X-u je rekao da avion zaslužuje indijsko državljanstvo jer je dovoljno dugo bio u zemlji, dok je drugi predložio da Indija počne da naplaćuje kiriju i da bi dijamant Kohinor bio najprikladnija mera plaćanja. U sredu se i odeljenje za turizam vlade Kerale pridružilo objavom na X-u u kojoj je pisalo: "Kerala, destinacija koju nikada nećete želeti da napustite".

Objava je sadržala fotografiju koju je generisala veštačka inteligencija, aviona F-35B koji stoji na pisti sa kokosovim palmama u pozadini. Tekst je sugerisao da je, kao i većina posetilaca države koja je u turističkim brošurama opisana kao "Božja zemlja" zbog svoje lepote, i avion teško napuštao zemlju.

Dr Patil kaže da svaki dan koji prođe, kada avion ostane zaglavljen, "negativno utiče na imidž lovaca F-35B i Kraljevske mornarice".

- Šale, mimovi, glasine i teorije zavere utiču na imidž i kredibilitet Britanske kraljevske mornarice. Što duže avion ostane zaglavljen, više dezinformacija će izaći - poručio je i dodao da inženjerski problemi "izgledaju mnogo ozbiljnije prirode" nego što se prvobitno mislilo.

Ali većina vojski, napominje, priprema se za "najgori mogući scenario" - a to jeste slučaj jer je avion zaglavljen na stranom tlu.

- Većina vojski bi imala standardnu operativnu proceduru [SOP] o tome kako reagovati kada se ovako nešto desi. Dakle, zar Kraljevska mornarica nema SOP - pitao je kazavši da je optika ovoga zaista loša: "Da se ​​tako nešto dogodilo na neprijateljskoj teritoriji, da li bi im trebalo toliko vremena? To je veoma loše".

BONUS VIDEO