Магдалена Кармен Фрида Кало Калдерон, познатија као Фрида Кало, једна је од најупечатљивијих личности уметничког света 20. века, а својом уникатном комбинацијом личних трагедија и богате мексичке културе створила је препознатљив уметнички израз. Иако се њена дела често повезују са магијским реализмом и надреализмом, Фрида је себе доживљавала као сликарку стварности — оном која кроз живе боје, снажне симболе и емотивне аутопортрете приказује сопствене болове, страсти и животне борбе.

Фото: Профимедиа

 

Рођена је три године пре Мексичке револуције, 6. јула 1907. године, у месту Којоакан (предграђе Мексико Ситија). Мајка сликарке, Матилда Калдерон, била је незапослена и фанатична католкиња која је строго васпитавала децу и мужа, док је отац Гиљермо Кало, који је обожавао Бетовена и Шопенхауера, радио као фотограф.

Са 6 се разболела

Са шест година Фрида је оболела од дечје парализе, због чега јој је десна нога остала краћа, а вршњаци су је задиркивали, што је додатно ојачало њен карактер. Иако хендикепирана, активно је бавила спортом и скривала инвалидитет дугим сукњама и мушким одећама.

Фрида је сањала да постане лекар и са 15 година уписала је медицинске студије у Националној припремној школи, где је била једна од ретких девојака међу хиљадама момака. Међутим, 1925. доживела је тешку саобраћајну несрећу када јој је аутобус ударио трамвај.

Фото: Профимедиа

 

Тешка саобраћајна несрећа

Повреде су јој биле изузетно тешке – сломљена кичма, нога и оштећени репродуктивни органи. Провела је три недеље без свести, а лекари нису веровали да ће преживети. Отац јој је свакодневно био подршка, док је мајка избегавала да је посети.

Након опоравка, Фрида је открила жељу да слика. Отац јој је направио посебан рам за кревет, а огледало које је окачио изнад постеље омогућавало јој је да слика аутопортрете док је била прикована за кревет. Године 1929. уписала је Национални институт уметности, а исте године је постала и члан Комунистичке партије. Њена уметност је одраз бола, патње, али и живе мексичке културе.

Фрида је била позната по својим упечатљивим аутопортретима, често са спојним обрвама и озбиљним изразом, у којима је приказивала и личну и националну симболику. Није се бојала да прикаже сопствену патњу, као ни бол других, кроз радове као што су "Без наде" и "Две Фриде" — слику насталу након раскида са Дијегом Ривером, која симболизује њену унутрашњу подељеност и емотивну бол.

Фото: Википедија

 

Прва изложба и слава

Њена прва изложба у Њујорку 1938. донела јој је светску славу, али је здравље временом слабило, а слике постајале све мрачније и интроспективније. До краја живота, Фрида је користила уметност као израз своје борбе са болом и смрћу. За последњу изложбу у Мексику 1953, била је прикована за кревет, који је постао део поставке. Недељу дана пре смрти насликала је слику "Живео живот", одражавајући прихватање живота и смрти.

Бурна љубавна прича

Фрида Кало је до краја живота волела само једног човека - Дијега Риверу ког је упознала још када је била тинејџерка. Њихова права прича почиње 1929. године, када су одлучили да се венчају. Фрида је тада имала само 22 године, а Дијего је био већ познати и признати муралиста у свом 43. години. Њихов брак често су описивали као "везу слона и голубице" због очигледне разлике у изгледу и грађи. Иако су Дијега звали "жабљим принцом", његова харизма и шарм били су неодољиви.

Њихов брак био је све само не обичан. Заједно су делили страст према уметности, политици и Мексику, али су имали и бурне личне сукобе. Дијего је био шармантан, али и познат по својим бројним аферама, које је отворено водио и поред тога што је био у браку с Фридом. Ипак, њихова повезаност била је дубока и сложена — њихова љубав била је мешавина дивље страсти, креативног подстицаја и болних издаја.

Фрида је такође имала афере

Фрида је, упркос Дијеговим неверствима, остајала уз њега, али је и сама имала своје љубавне афере, укључујући и везу са руским револуционаром Лавом Троцким, коме су она и Дијего пружили уточиште у Мексику током његовог изгнанства, али је веза на крају завршила скандалом и његовим одласком. Осим тога, Фриди се приписивала и блиска веза са песником Владимиром Мајаковским.

Постојале су гласине да је имала и романсу са познатом певачицом Чавелом Варгас. Та шушкања су додатно подгрејале њихове провокативне заједничке фотографије, на којима Фрида, обучена у мушко одело, држи певачицу у загрљају.

Дијего се према тим њеним везама са женама није нарочито обазирао, сматрајући их неозбиљним.

Чезнула да постане мајка

И поред бурних брачних турбуленција, Фрида је чезнула да постане мајка, али због здравствених проблема изазваних тешким повредама није успела да донесе дете на свет. Доживела је три спонтаних побачаја, а један од тих губитака преточила је у уметност стварајући слике посвећене изгубљеној деци, као што је "Болница Хенри Форд", кроз које је покушавала да превазиђе тугу.

Фото: Википедија

 

Смрт

Фрида Кало је преминула недељу дана након што је напунила 47 година – 13. јула 1954. Узрок смрти била је упала плућа. Сахрањена је уз све почасти у Палати лепих уметности, уз присуство Дијега Ривере, сликара, писаца и бившег председника Мексика Лазара Карденаса. Њено тело је кремирано, а урна се и данас налази у кући-музеју Фриде Кало.

Према речима очевидаца, Дијего се од Фриде опростио на бизаран начин - након кремације је узео урну и појео шаку пепела.

Њене последње речи у дневнику биле су:

"Надам се да ће одлазак бити срећан и да се више нећу вратити."

Мондо