Планински град Чонгкинг у Кини постао је главно чвориште за копнени трговински пут за који многи кажу да би могао постати "нови Суецки канал".

Рута се одвија железницом и очекује се да ће прерасти у најважније логистичко средиште Азије.

Како пише "South China Morning Post", град се брзо наметнуо као стратешки стуб кинеске трговачке мреже, а уколико овај модел настави да бележи успех, могао би да инспирише власт да покрене сличне пројекте на западу земље.

Фото: Профимедиа

 

 

Сваког дана Чонгкинг рукује стотинама пошиљки, повезујући земље Југоисточне Азије попут Вијетнама и Сингапура са Европом – укључујући Немачку и Пољску – путем брзих теретних возова.

Краћи рок испоруке

Време испоруке копненим путем краће је за 10 до 20 дана у односу на традиционалне поморске руте и знатно поједностављује царинске процедуре. Покретање брзог воза АСЕАН-а 2023. године скратило је транспорт између Ханоја и Чонгкинга на само пет дана, одакле роба стиже у Европу за мање од две недеље.

Фото: Профимедиа

 

 

Поред стратешког положаја, Чонгкинг је и производни гигант – одговоран за производњу око трећине светских лаптопова, главни центар за електричне аутомобиле и значајна база за извоз четвртине кинеских аутомобила.

Геополитичке димензије и заобилажење Русије и САД

Поједини аналитичари сматрају да кинески мотиви нису само логистички, већ и геополитички. Трговински рат са Сједињеним Америчким Државама током председништва Доналда Трампа показао је ризике ослањања на поморске путеве под западним утицајем, попут Суецког канала и мореуза Ормуз и Малака. Пандемија коронавируса додатно је оголила рањивост поморских ланаца снабдевања.

Са ратом у Украјини и запленама кинеских пошиљки 2023. године, пролазак кроз Русију постао је ризичнији, иако је билатерална трговина између две земље 2024. достигла 240 милијарди евра. Због тога Пекинг све више улаже у развој тзв. "Средњег коридора" кроз Казахстан и Каспијско море, како би избегао Русију и поморске мореузе.

Фото: Профимедиа, Shutterstock

 

 

Ипак, пред Кином стоје бројни изазови – од царинских кашњења, преко високих трошкова и лоше инфраструктуре, до финансијске одрживости. Многи од ових путева, нарочито у оквиру иницијативе "Појас и пут", ослањали су се на државне субвенције да би били атрактивнији извозницима.

(Инвеститор)

БОНУС ВИДЕО: