Пабло Пикасо био је један од највећих уметника свих времена. Као творац кубизма, оставио је неизбрисив траг у историји, а иако је његова стваралачка енергија била неисцрпна, живот му је био једнако сложен и страствен као и слике које је сликао.

Фото: Профимедиа

 

 

Чувени сликар је, нажалост, био познат и по бурном љубавном животу – имао је компликоване односе са многим женама у свом животу – или их је поштовао или злостављао, чини се да код њега средине није било, а обично је имао романтичне везе са неколико жена истовремено.

Био је два пута ожењен и имао је више љубавница, може се тврдити да је његова се*суалност покретала његову уметност. 

За њега кажу да је био нарцис, човек који се хранио несрећом младих девојака, уживао је да његова жена пати, то му је била вечита инспирација за његов рад. Па се тако верује да је за чувену слику "Борба петлова" инспирација проналазио управо у патњи својих љубавница.

Један од односа о ком се својевремено највише причало био је са лепом Југословенком Теодором Марковић познатијом као Дора Мар - ћерком угледног хрватског архитекте Јосипа Марковића.

Ко је била Теодора?

Дора је детињство провела између Аргентине, где су живели њени родитељи, и Француске, где су је одгајали бака и деда. Непрестане селидбе, раздвојеност од породице и осећај неприпадања оставили су дубок траг на њеној психолошкој стабилности.

Временом је израсла у особу изражене физичке лепоте, али и дубоких унутрашњих несигурности. Патила је од анксиозности и депресије, тешко налазећи стабилност и често губећи сопствени идентитет у односима са другима, што се посебно показало у односу са Пикасом. 

Њен пут са сликарем укрстио се док је седела у друштву пријатеља, одсутно се играјући ножем и забадајући га између прстију. У једном моменту, уметница је промашила. Нож је забола у прст. Крв је потекла. Пикасо, који је наишао у том тренутку, био је очаран дивљом лепотицом која је тако лако играла на оштрици ножа и скоро па узбуђен призором елегантне рукавице натопљене крвљу.

Марамицом је зауставио Дори крв, а рукавицу узео и ставио у џеп. Кажу, чувао ју је као највећу амајлију у атељеу до краја живота.

Од тренутка када су се срели за 30 година старијег Пабла је постојала само она... барем за неко време. Он је тада иза себе већ имао безброј љубавних авантура, пропали брак саруском балерином Олгом Хохловом и везу са својим моделом, лепом Маријом Терезом Валтер.

Афера Доре и Пикаса и туча љубавница

Афера Доре Мар и Пикаса почела је скоро моментално по њиховом упознавању. Сликар је пронашао нову музу и није крио одушевљење новом лепотицом у свом свету. 

Наравно, било је неизбежно и да се љубавнице сретну, што се и догодило у Пикасовом атељеу. Избила је тешка свађа, дошло је и до шамарања, а Дора и Марија су се на крају и буквално потукле. За све то време сликар је уживао и наводно рекао: "Нека боља победи". 

Та “боља”, макар у том сукобу, била је Дора. Након туче она се уселила у Пикасов стан. Марија Тереза, коју је, према неким наводима, Пикасо својевремено "делио" са пријатељима,  морала је да се исели са собом одводећи и ћерку Мају коју је добила у вези са њим.

Сукоб две жене Пикасо је овековечио на слици “Борба у кавезу" на којој је приказао две голубице – црна која је представљала Дору Мар черупала је и побеђивала белу птицу која је симболизовала Марију Терезу.

Дора Мар била је једна од најважнијих Пикасових муза, чија су сензуалност и крхкост снажно обликовале његову уметност. Током њихове готово деценијске, бурне везе, насликао је бројне њене портрете – увек као “жену која плаче”, симбол унутрашњег бола и усамљености.

Њихов однос био је сложен и деструктиван: Дора, осетљива и несигурна, није у Пикасовој близини пронашла мир, већ особу која је појачавала њене страхове. Ипак, та веза донела је изузетне уметничке плодове. Дора је забележила настанак “Гернике” и, према мишљењу историчара, управо она инспирисала Пикаса и усмеравала га током стварања његовог најпознатијег дела.

Због Пикаса се одрекла својих снова

Пикасо је био посесиван и захтеван партнер који је тражио да Дора напусти фотографију и искључиво се посвети сликарству. Тиме је изгубила своју уметничку аутентичност, а све чешће свађе и његова заинтересованост за друге жене додатно су је психички исцрпљивали.

Када ју је 1943. оставио због много млађе сликарке Франсоаз Жило, Дора је доживела нервни слом и повукла се из јавности. Живела је усамљено у кући коју јој је Пикасо купио, окружена успоменама на њега.

Тек након њене смрти 1997. откривено је да је ипак наставила да ствара, а њена дела су тада достигла велику вредност. 

БОНУС ВИДЕО: