Pablo Pikaso bio je jedan od najvećih umetnika svih vremena. Kao tvorac kubizma, ostavio je neizbrisiv trag u istoriji, a iako je njegova stvaralačka energija bila neiscrpna, život mu je bio jednako složen i strastven kao i slike koje je slikao.
Foto: Profimedia
Čuveni slikar je, nažalost, bio poznat i po burnom ljubavnom životu – imao je komplikovane odnose sa mnogim ženama u svom životu – ili ih je poštovao ili zlostavljao, čini se da kod njega sredine nije bilo, a obično je imao romantične veze sa nekoliko žena istovremeno.
Bio je dva puta oženjen i imao je više ljubavnica, može se tvrditi da je njegova se*sualnost pokretala njegovu umetnost.
Pročitajte još
Za njega kažu da je bio narcis, čovek koji se hranio nesrećom mladih devojaka, uživao je da njegova žena pati, to mu je bila večita inspiracija za njegov rad. Pa se tako veruje da je za čuvenu sliku "Borba petlova" inspiracija pronalazio upravo u patnji svojih ljubavnica.
Jedan od odnosa o kom se svojevremeno najviše pričalo bio je sa lepom Jugoslovenkom Teodorom Marković poznatijom kao Dora Mar - ćerkom uglednog hrvatskog arhitekte Josipa Markovića.
Ko je bila Teodora?
Dora je detinjstvo provela između Argentine, gde su živeli njeni roditelji, i Francuske, gde su je odgajali baka i deda. Neprestane selidbe, razdvojenost od porodice i osećaj nepripadanja ostavili su dubok trag na njenoj psihološkoj stabilnosti.
Vremenom je izrasla u osobu izražene fizičke lepote, ali i dubokih unutrašnjih nesigurnosti. Patila je od anksioznosti i depresije, teško nalazeći stabilnost i često gubeći sopstveni identitet u odnosima sa drugima, što se posebno pokazalo u odnosu sa Pikasom.
NJen put sa slikarem ukrstio se dok je sedela u društvu prijatelja, odsutno se igrajući nožem i zabadajući ga između prstiju. U jednom momentu, umetnica je promašila. Nož je zabola u prst. Krv je potekla. Pikaso, koji je naišao u tom trenutku, bio je očaran divljom lepoticom koja je tako lako igrala na oštrici noža i skoro pa uzbuđen prizorom elegantne rukavice natopljene krvlju.
Maramicom je zaustavio Dori krv, a rukavicu uzeo i stavio u džep. Kažu, čuvao ju je kao najveću amajliju u ateljeu do kraja života.
Od trenutka kada su se sreli za 30 godina starijeg Pabla je postojala samo ona... barem za neko vreme. On je tada iza sebe već imao bezbroj ljubavnih avantura, propali brak saruskom balerinom Olgom Hohlovom i vezu sa svojim modelom, lepom Marijom Terezom Valter.
Afera Dore i Pikasa i tuča ljubavnica
Afera Dore Mar i Pikasa počela je skoro momentalno po njihovom upoznavanju. Slikar je pronašao novu muzu i nije krio oduševljenje novom lepoticom u svom svetu.
Naravno, bilo je neizbežno i da se ljubavnice sretnu, što se i dogodilo u Pikasovom ateljeu. Izbila je teška svađa, došlo je i do šamaranja, a Dora i Marija su se na kraju i bukvalno potukle. Za sve to vreme slikar je uživao i navodno rekao: "Neka bolja pobedi".
Ta “bolja”, makar u tom sukobu, bila je Dora. Nakon tuče ona se uselila u Pikasov stan. Marija Tereza, koju je, prema nekim navodima, Pikaso svojevremeno "delio" sa prijateljima, morala je da se iseli sa sobom odvodeći i ćerku Maju koju je dobila u vezi sa njim.
Sukob dve žene Pikaso je ovekovečio na slici “Borba u kavezu" na kojoj je prikazao dve golubice – crna koja je predstavljala Doru Mar čerupala je i pobeđivala belu pticu koja je simbolizovala Mariju Terezu.
Dora Mar bila je jedna od najvažnijih Pikasovih muza, čija su senzualnost i krhkost snažno oblikovale njegovu umetnost. Tokom njihove gotovo decenijske, burne veze, naslikao je brojne njene portrete – uvek kao “ženu koja plače”, simbol unutrašnjeg bola i usamljenosti.
NJihov odnos bio je složen i destruktivan: Dora, osetljiva i nesigurna, nije u Pikasovoj blizini pronašla mir, već osobu koja je pojačavala njene strahove. Ipak, ta veza donela je izuzetne umetničke plodove. Dora je zabeležila nastanak “Gernike” i, prema mišljenju istoričara, upravo ona inspirisala Pikasa i usmeravala ga tokom stvaranja njegovog najpoznatijeg dela.
Zbog Pikasa se odrekla svojih snova
Pikaso je bio posesivan i zahtevan partner koji je tražio da Dora napusti fotografiju i isključivo se posveti slikarstvu. Time je izgubila svoju umetničku autentičnost, a sve češće svađe i njegova zainteresovanost za druge žene dodatno su je psihički iscrpljivali.
Kada ju je 1943. ostavio zbog mnogo mlađe slikarke Fransoaz Žilo, Dora je doživela nervni slom i povukla se iz javnosti. Živela je usamljeno u kući koju joj je Pikaso kupio, okružena uspomenama na njega.
Tek nakon njene smrti 1997. otkriveno je da je ipak nastavila da stvara, a njena dela su tada dostigla veliku vrednost.