Андреј Николајевич Тупољев, један од највећих ваздухопловних конструктора 20. века, рођен је 10. новембра 1888. године у селу Пустомазово у Тверској области у Русији, а преминуо је 23. децембра 1972. у Москви.

Био је оснивач и дугогодишњи руководилац конструкторског бироа Тупољев (ОКБ-156), из којег су произашли неки од најпознатијих совјетских авиона – од првих потпуно металних бомбардера до наџвучног путничког авиона Ту-144.

Авиони које је пројектовао учествовали су у ратовима, обарали светске рекорде и превозили милионе путника.

Упркос томе што је током Стаљинових чистки био затворен, Тупољев је остао кључна фигура у развоју совјетске ваздухопловне индустрије.

Фото: Википедија/Јавно власништво

Андреј Тупољев (десно) са посадом авиона АНТ-25 „Стаљинов пут“ Г. Ф. Бајдуков , В. П. Чкалов , А. В. Бељаков на аеродрому Шчолково. 1936.

Почеци и образовање

Још у младости Тупољев је показивао изузетну склоност ка техници и иновацијама. Студирао је на Московском високом техничком училишту (данас МГТУ „Бауман“) код чувеног Николаја Жуковског, утемељивача руске аеродинамике. Пре Првог светског рата учествовао је у првим руским аеродинамичким експериментима, а током 1910-их радио је на пројектима једрилица и раних авиона.

Иако не постоје поуздани докази да је лично конструисао „први руски аеротунел“, познато је да је радио на његовом развоју у оквиру тима Жуковског.

Дипломирао је 1918. године и исте године се придружио новооснованом Централном аерохидродинамичком институту (ЦАГИ, односно ТсАГИ), где је убрзо формирао сопствени конструкторски одсек – језгро будућег бироа Тупољев.

Фото: Википедија/Јавно власништво

Генерал-мајор Авио-техничке службе А. Н. Тупољев, 1944.

Успон совјетске авијације

Тупољев је био пионир у увођењу потпуно металних авионских конструкција, што је у то време представљало праву револуцију. Његов ТБ-1 (АНТ-4), први совјетски бомбардер са потпуно металним трупом, полетео је 1925. године. Уследио је ТБ-3, велики четворомоторни бомбардер из 1930-их, познат и по експерименталном систему „Звено“, у којем је носио мање ловце.

Често се поједностављено приказује као „авион који носи тенкове“, али таква верзија није историјски потврђена.

Један од његових најпознатијих пројеката био је АНТ-25, авион за екстремно дуге летове, који је 1937. године извео легендарни лет из Москве до Северне Америке преко Северног пола – подвиг који је снажно допринео међународној афирмацији совјетске авијације.

Фото: Википедија/Јавно власништво

Ту-2 у кинеском музеју

Током Другог светског рата, у условима затворског конструкторског бироа, развијен је бомбардер Ту-2, један од најуспешнијих совјетских бомбардера тог периода, иако се у стручним круговима понекад оспорава оцена да је био „најбољи“.

Затвор и повратак

Тупољев је 1937. године ухапшен током Стаљинових чистки, под оптужбама за шпијунажу и саботажу. Осуђен је на десет година затвора, али је већ 1941. пребачен у такозвану „шарашку“ – специјални затворски пројектантски биро, где је настао Ту-2.

Исте године је ослобођен (а не 1943, како се често погрешно наводи), док је потпуно рехабилитован 1955. године.

Фото: Википедија/Јавно власништво

Путнички авион Ту-334

Млазно и надзвучно доба

После рата Тупољев предводи развој низа револуционарних летелица: Ту-95 „Медвед“, стратешког бомбардера и најбржег турбопропелерског авиона на свету; Ту-104, првог совјетског млазног путничког авиона који је ушао у редовну службу 1956. године; као и Ту-144, првог суперсоничног путничког авиона, који је полетео 1968. године, неколико месеци пре британско-француског Конкорда.

Фото: Википедија/Јавно власништво

Први суперсонични путнички авион Ту-144

Путнички авиони као што су Ту-134 и Ту-154 деценијама су чинили окосницу флоте Аерофлота.

Наслеђе и признања

Процењује се да је током своје каријере биро Тупољев произвео више од 18.000 авиона.

Фото: Википедија/Јавно власништво

Совјетски Тупољев Ту-16 (серијски број 1887504, НАТО име: „Јазавац“) лети поред разарача америчке морнарице USS Hewitt (DD-966) у лету, око 1978. године.

Његов син, Алексеј Тупољев, наставио је породичну традицију и био главни конструктор Ту-144 и других пројеката.

Фото: Профимедиа

Тупољев Ту-160 је суперсонични стратешки бомбардер са промењивом геометријом крила. Русија тренутно поседује 17 примерака оперативних Ту-160, а производња је 2020. године обновљена.

Андреј Тупољев је три пута одликован титулом Хероја социјалистичког рада, добитник је Лењинове и Стаљинове награде.

Преминуо је 1972. у 84. години живота и сахрањен је на Новодевичјем гробљу у Москви.

БОНУС ВИДЕО: