Када при куповини износ на рачуну заврши на 99 или 98 пара, многи купци кажу “У реду је!”. Неки чак заокружују и до 5-10 динара. Сви претпостављају да ће преплаћени новац добро доћи благајницама или завршити у њиховим касицама за кафу. Међутим, није тако.

Запослени који раде на благајни и управљају и надзиру благајну морају да обезбеде правично управљање готовином. На то су дужни уговором о раду.

Ако постоји мала разлика, део мањка обично се одузима од исплате мањка коју плаћате уз своју плату. Одговарајући прописи наведени су у тзв. уговору о недостатку који се прилаже уз уговор о раду.

Управо је у том уговору регулисано и да се позитиван мањак, односно вишак новца на благајни, мора предати послодавцу. Онда он свом рачуноводству плус води под “Остали приходи, нередовни”. Напојница не иде запосленима, него фирми.

Насупрот томе, услужни радници као што су конобари, фризери, мајстори, па чак и поштари смеју да примају напојнице у одређеној мери. Чак ни у приватним пекарама или месарама, давање напојнице често није проблем.

На упит т-онлинеа, радници у дрогеријама рекли су да ни они не смеју да примају напојнице те да су разлику морали да предају компанији ако им се појави вишак на благајни.

Зашто је то тако?

Судска пракса каже да запослени у продавницама не смеју са собом да носе (сопствени) новац када обављају послове благајника, остављају га у било којем облику поред благајне или уопштено док раде. Из тог разлога већина запосленика ставља вишак од рачуна или напојница директно у благајну.

Ако благајник ипак узме вишак новца са собом, могу га оптужити за две ствари: корупцију – односно давање повлашћеног третмана купцима, на пример одобравањем посебног попуста, при чему благајници као захвалу добијају напојницу.

Или неправилно вођење благајне – на пример, узимање износа новца из благајне који још није одбијен од накнаде за мањак или стављање превише новца у благајну како би се из предострожности надокнадиле евентуалне разлике и како би се избегле последице по закону о раду.

Благајници такође не смеју да примају божићне дарове или мале поклоне уопштено – попут чоколаде као мали знак захвалности. Јер и тада се иначе могу оптужити за примање мита, пише Фениx Магазин.

У неким случајевима такође није јасно јесу ли артикл стварно добили на поклон или су га можда сами узели с полице – и поновно исписали рачун купцу као доказ куповине.

Ако желите да усрећите раднике супермаркета и дисконта, требало би да будете љубазни и стрпљиви с њима.

(Крстарица)

БОНУС ВИДЕО:

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Nportal.rs".