Зима је до сада понегде и стидљиво показала зубе, а она права је на прагу, како календарски, тако и са свим својим ћудима. Ако јој до сада нисте прилагодили аутомобил крајње је време да то учините, јер се од понедељка прогнозира снег.

Милован Микица Веснић, прослављени аутомобилски ас из Ужица, вишеструки освајач домаћих и међународних титулар на кружним и брдским стазама, такође и власник ауто-сервиса детаљно објашњава како да најбоље спремите ауто за зиму.

Веснић воли да каже: "Као што себе и све друго припремате за зиму, то исто треба применити и на аутомобилу".

О потреби вожње са зимским гумама, прича он, сувишно је и говорити, не само због запрећених казни него и због личне и безбедности других учесника у саобраћају.

- Свима мора бити јасно да прву и главну тракцију између возила и подлоге чине пнеуматици. Апелујем на све возаче да не штеде на гумама, јер је безбедност на првом месту – каже саговорник.

Потребно је, наставља он, преконтролисати цео кочиони систем, сајлу ручне кочнице и геометрију аутомобила, односно предње и задње осовине да би ауто по клизавом путу имао што боље пријањање. Лоше сајле, упозорава Веснић, зими могу да блокирају точкове када је спуштена паркирна кочница.

- Јако је битно да кочиона кљешта добро функционишу, не блокирају, јер ће тај проблем да се више манифестује у зимском периоду – прича аутомобилиста.

Пожељно је, даље саветује Веснић, испитати квалитет акумулатора да не би дошло у нежељену ситуацију да не можете да стартујете ауто. Ако је акумулатор слабији, сигурније је заменити га него ризиковати да направи проблем.

Препорука је и да на дизел возилима треба променити филтер горива како не би ледиле накупљена влага и прљавштина.

Брисачима је поуздани радни век шест до осам месеци, и њих треба заменити ако је тај период прошао. Нарочито код старијих аутомобила важно је променити уље, и уместо оног са гушћом прећи на друго са ређом градацијом која пружа боље подмазивање мотора.

Уместо летње треба сипати зимску течност за ветробранска стакла да не би дошло до смрзавања.

- Апелујем на возаче да користе квалитетнију течност за ветробранска стакла јер је отпорнија на већи минус и није толико агресивна на метлице брисача. Важно је проверити и расхладну течност, односно антифриз. Испитује се тачка мржњења расхладне течност – ако је испод минус 25 треба је променити – додаје Милован Веснић.

Један од његових савета је и да приликом стартовања оставите возило да ради пар минута у месту јер то прија мотору и продужава му радни век. За то време возило треба очистити од снега и одвојити метлице брисача од ветробранског стакла да не остану залепљене.

- Могуће је купити читаве сетове за ветробранска стакла који доста помажу, као и спрејеви који најбоље отклањају лед са истих – прича Веснић.

Зимске гуме и ланци

Закон о безбедности саобраћаја, према Правилнику о подели мотороних и прикључних возила и техничким условима, налаже да од 1. новембра до 1. априла пнеуматици на газећем слоју морају имати шаре дубоке најмање четири милиметра.

Иакоправило важи само ако на коловозу има снега, леда или поледице, струка саветује да се летње гуме мењају зимским чим температура падне испод седам степени. У тим условима гуме летње добро не пријањају на асфалт, а зауставни пут приликом кочења је и до два пута дужи од прописаног трага који остављају зимски пнеуматици. И најјефтиније зимске гуме четири пута боље пријањају за подлогу него летње.

Уз све ризике вожње у зимским условима, возачима који немају зимске гуме прети казна од 10.000 до 20.000 динара, док предузетници исти прекршај морају да плате од 50.000 до 200.000 динара.

Исти закон обавезао је возаче да морају имати ланце на најмање два погонска точка у случају где је саобраћајним знаком предвиђена обавезна зимска опрема.

(Блиц)