1. Не возите у „леру“: Када стојите у саобраћају или крећете ујутро на посао, посебно када је напољу хладно, држање мотора у леру је трошење горива и заправо није добро за агрегат. Наравно, савети варирају, у смислу је ли боље искључити мотор или га оставити да ради када возило стоји. Неки кажу да ако рад мотора у леру траје више од десет секунди, боље га је искључити пре поновног поласка. Други кажу да је минут сасвим у реду, а да се после тога „баца“ гориво. Када почнете да обраћате пажњу на „лер“, бићете изненађени колико често то радите. Потреба за загревањем мотора тако што ће се пустити да ради у месту неко време је једна од најчешћих заблуда. Модерни мотори не треба да се загревају ни када је хладно. Заправо, аутомобил ће се загрејати брже када се креће.

2. Испразните пртљажник: Немојте се возити са непотребним теретом у аутомобилу. Сваких 100 кг оптерећења повећава потрошњу за око пет посто. Избаците из аутомобила непотребне ствари и олакшајте га што више можете јер што је ауто тежи, већа је и потрошња горива.

3. Проверите притисак у гумама: Испумпане гуме су један од најчешће игнорисаних проблема који изазивају повећање потрошње горива. Гуме губе притисак са временом и услед пада температуре. Испумпане гуме такође стварају и већи отпор (трење) приликом котрљања, што оптерећује мотор и доводи до већег сагоревања горива да би возило могло да иде. Зато је потребно једном месечно проверавати притисак у гумама. Притисак се проверава док су гуме хладне јер загрејана гума са загрејаним ваздухом, даје лажан притисак. Притисак у гумама је различит од возила до возила и од намене до намене па је најбоље консултовати се са вулканизером или прочитати у приручнику.

Фото: Јутјуб принтскрин/Блиц

 

4. Редовно одржавање возила: Одржавање мотора је од великог значаја за уштеду горива. Ако је аутомобилу потребан сервис, једноставно подешавање паљења, мешавине ваздуха и горива, убризгавања, свећица и слично, може смањити потрошњу за око 4 посто. Такође, водите рачуна о томе да ли је уље промењено на време, као и да је препоручене градације. Тиме се може добити још 1 или 2 посто на мањој потрошњи. Док подешавање може да значи доста када је реч о потрошњи, одржавање неће у сваком случају утицати на економичност. Један од уобичајених митова је да ће замена филтера ваздуха смањити потрошњу. Међутим, то није тачно, бар не за аутомобиле произведене у последњих четрдесетак година. Наравно, обраћање пажње на мотор није једина ствар која може да допринесе бољој економичности.

5. Промаја: Када возите у граду, отворите прозоре. Тако ћете уштедети мало горива, а и уживаћете у поветарцу. И овде постоји дебата да ли је ефикасније укључити клима-уређај или отворити прозоре. Док ради, клима извлачи енергију из мотора и тако повећава потрошњу горива, док вожња са отвореним прозорима повећава отпор ваздуха. Шта је боље? Иако брзина при којој отпор ваздуха има негативнији утицај на потрошњу од клима-уређаја, варира од возила до возила, генерално је у градској вожњи боље ослонити се на отварање прозора, док је климу пожељно укључити током вожње на аутопуту.

6. Возите 90: Брза вожња је „смрт“ за потрошњу. Стићи ћете до дестинације брже ако возите 110 км/х уместо 90 км/х, али ћете такође повећати и потрошњу горива за око 15 посто. Наравно, 90 км/х је просек, а израчунавање идеалне брзине у циљу остваривања минималне потрошње је нешто сложеније. Идеална брзина гравитира између 65 и 95 км/х, с тим што спортски оријентисаним аутомобилима више „одговара“ горња, а већим и тежим возилима доња граница спектра.

Фото: Профимедиа/К. Михајловић

 

7. „Манијачка“ вожња: Када се мења светло на семафору, попустите мало кочницу, пустите возило да се креће по инерцији пре него што поново притиснете папучицу гаса. Немојте се утркивати од семафора до семафора са наглим убрзањима и оштрим кочењима, тако се „уништава“ гориво. Уместо тога, хватајте замах возила да бисте уштедели бензин (или дизел). Није кочење само по себи радња која троши додатно гориво, проблем је што се оно користи за смањење дистанце између вашег возила и ситуације у којој ћете морати да се зауставите. Уместо држања стопала на папучици гаса, пустите аутомобил да се креће по инерцији до семафора, користећи кочнице касније, када за то дође потреба. Када се упали зелено светло, пустите кочницу, али немојте одмах да „нагазите“. Уместо тога дозволите аутомобилу да успостави крстарећу брзину, а затим притисните папучицу гаса. Реч је о пар секунди, али овакав стил вожње кумулативно може донети уштеду. Неки возачи ове „мере штедње“ доводе до екстрема, тако да им успева да остваре потрошњу од само 2,5 литара горива на 100 километара!

БОНУС ВИДЕО: