Многи се антифриза сете тек када температуре крећу да падају испод нуле, односно када се појави први мраз. Међутим, да ли је то прави тренутак?
Мотори са унутрашњим сагоревањем раде тако што долази до сагоревања смеше унутар цилиндра што ослобађа велике количине топлоте која се преноси прво на зидове цилиндара, а потом на цео мотор. На топлоти се тела шире, дакле услед толике топлоте долази и до ширења металних делова мотора, па се повећава сила трења између цилиндара и клипа.
Састав антифриза
Основну структуру антифриза чине моно-етилен гликол, а ређе пропилен гликол или глицерин, док се адитива користе инхибитор корозије, кавитације, таложења, антипенушавац, стабилизатор и пуфер.
Основна разлика између моно-етилен гликола и глицерина је што први омогућава стабилну тачку замрзавања. Чист моно-етилен гликол доводи до корозије црних и обојених метала, па се из тог разлога користе адитиви као што су инхибитор корозије, као обавезни састојци антифриза.
Најчешће се у концентратима антифриза налази око 5 одсто адитива, максимално 5 одсто воде и око 90 одсто концентрата антифриза - најчешће моно-етилен гликола, који је јако отрован. Глицерин и пропилен гликол су еколошки прихватљивији, те се у последње време чешће користе.
Прочитајте још
Боја концентрата
Антифриз сам по себи је безбојан, али се боје додају по жељи произвођача и најчешће се појављују у нијансама од зелене до плаве, а органски од ружичасте до наранџасте.
Многи антифризи су универзални, односно покривају више стандарда, па је боље не оријентисати се по боји.
У теорији, могу се мешати, међутим боље је не мешати их. Могуће је мешати их, али уколико су различитог квалитета - карактеристике новог ће се покварити, док ће карактеристике старог остати исте. Најбоље је доливати антифриз који је већ у систему или га скроз променити. У хитним ситуацијама - деминерализована вода или дестилована вода су најбоља опција.
Шта заправо ради антифриз?
Помешан са водом се користи за хлађење мотора. Основна улога концентрата је да снизи тачку смрзавања и омогући несметано кружење течности од мотора до хладњака и назад. Међутим, осим основне улоге - има и друге значајне карактеристике:
Због тога је неопходно да током целе године у расхладном систему возила имате довољно расхладне течности.
Концентровани или мешавина?
Заблуда је да више концентрата (око 70 одсто је препоручено) боље штите јер тачка мржњења иде ка вишим температурама.
Ниске концентрације антифриза не штите довољно од корозије јер немају довољно инхибитора корозије, а исто тако ни концентровани антифриз није идеал јер је у основи корозиван.
Уз то је гушћи и лошије преноси топлоту, па има знатно нижи топлотни капацитет, чак и у односу на своје водене растворе. Неће оштетити мотор, нити изазвати веће кварове у кратком периоду, али је пожељно избегавати концентрат антифриза у возилу.
Обична или дестилована вода?
Вода сама по себи се не сме никако користити као расхладна течност јер се леди на 0 степени. Може изазвати пуцање блока, главе мотора, а лети би могла и да испари. Доводи и до корозије, стварања каменца, што може успорити проток течности. Тако да се вода сама по себи мора избегавати.
Са друге стране, уколико се прави мешавина, никако се не сме мешати са водом са чесме, иако већина произвођача наглашава да је то могуће под одређеним условима. Битно је да је вода одговарајућег квалитета, те се у изузетним случајевима може користити флаширана. Деминерализована или дестилована су ипак најбољи и најпрактичнији избор.
Шта је најгоре што може да се деси?
Уколико расхладна течност у вашем возилу нема довољно ниску температуру смрзавања, може направити озбиљне проблеме. Првенствено, расхладна течност се може заледити и уколико је у таквом стању, може направити озбиљне кварове у самом расхладном систему.
Са друге стране, на мотору може доћи до пуцања блока мотора и главе мотора, што представља озбиљне кварове који захтевају скупе и опсежне поправке.