Уколико копно Сједињених Америчких Држава буде угрожено, амерички председник и други највиши војни званичници укрцаће се у један од четири "авиона судњег дана". Овај авион, са својим импресивним карактеристикама и технологијом, представља део америчког система националне одбране.
Боинг Е-4Б, познат као "авион судњег дана", амерички високо специјализован авион чија је сврха да у случају велике кризе, као што су нуклеарни рат или терористички напад великих размера, спаси најважније људе у Вашингтону.
Дизајниран је да обезбеди командно место у ваздуху америчком председнику, америчком секретару и високо рангираним војним званичницима у случају избијања нуклеарног рата. Једна од главних карактеристика Боинга Е-4Б је његова способност да остане у ваздуху данима. Може да лети 12 сати узастопно без допуњавања горива, а има могућност допуњавања горива током лета.
Опремљен је напредним системима, а посебно је значајна његова отпорност на електромагнетни пулс произведен нуклеарном експлозијом. Из тог разлога нема прозоре, осим у кокпиту. У себи има и уграђен систем тренутног препознавања могуће опасности.
Е-4Б служи као Национални ваздушно-десантни оперативни центар. У случају ванредне ситуације када је национална безбедност доведена у питање, летелица служи као командни, контролни и комуникациони центар за усмеравање америчких снага, извршавање хитних ратних наређења и координацију акција цивилних власти.
Прочитајте још
Један овакав авион (има их 4) кошта више од 200 милиона долара, а уколико у ваздуху проведе сат времена потрошиће 160.000 долара, пише "Бусинесс Инсидер". Први пут је ушао у употребу 1970-их година, а након тога више пута је унапређиван. У сваком тренутку један од авиона Е-4Б је у стању приправности, 24 часа, седам дана у недељи.
Може да прими до 112 путника, а подељен је на три нивоа. Средњи ниво функционише као командни центар у ком се смешта председник САД и други највиши званичници. Унутар авиона налази се још и конференцијска сала, соба за брифинг, радна соба оперативног тима, простор за комуникације и одмориште. Конференцијска сала је звучно изолована.
Њиме могу пилотирати само пилоти најелитнијих јединица америчких ваздухопловних снага.
Према писању појединих америчких медија, "авион судњег дана" последњи пут примећен је како лети изнад Мичигена средином јануара ове године. Познати сајт "Флигхт Трацкер" наводно је забележио прелетање овог авиона изнад Горњег полуострва Мичиген, што је кориснике друштвених мрежа навело да се запитају да ли се нешто опасно дешава и да ли треба да брину. Многи су тада остављали коментаре питајући се шта "авион судњег дана" ради изнад Мичигена, а један корисник је написао да нема разлога за забринутост, јер да опасност постоји, авион сигурно не би био видљив радару.
"Бусинесс инсидер" је пренео прошле године да је ова летелица виђена изнад Велса, уочи посете председника Бајдена Северној Ирској, што није неуобичајена ситуација, јер обично овај авион у непосредној близини прати "Аир Форце Оне", односно авион којим лети председник САД.