Одговоре на ова питања даје сајт Половни аутомобили.

Кренимо редом, пошто је ова проблематика мало компликованија, а притом ћемо дати и савете како да продужите живот акумулатору.

Не чекајте да акумулатор „цркне“

Није проблем само у том једном јутру када ћете имати проблем да упалите ауто. Проблем је у томе што акумулатор може да вам направи исти проблем више пута током зиме. Истовремено му се последично скраћује и животни век.

Дакле, ако акумулатору посветите одговарајућу пажњу, не само да вам неће правити проблем те зиме, него ће потрајати бар годину или две дуже.

У сваком случају, не чекајте да потпуно „цркне“, до тачке када више нема шансе за поправку или када више нема сврхе да се допуњава пошто ће врло брзо поново да откаже.

Фото: Профимедиа

 

 

Који су знакови да нешто није у реду са акумулатором?

Осим очигледног проблема када акумулатор не може да стартује мотор, ови симптоми упозоравају на невољу:

  •  отежано верглање
  •  треперење на инструмент табли приликом стартовања возила
  •  рестартовање радија

Ту су и разни други „знакови“ које не треба игнорисати, већ треба прво проверити акумулатор:

  • неуобичајено понашање осветљења кабине приликом стартовања мотора (нпр. треперење, кратко гашење, итд.)
  • проблеми у раду разне опреме која користи ел. енергију – нпр. подизачи стакала, нарочито када је мотор угашен!
  • отежана стартовања мотора након што ауто дуже мирује, чак и без ниских температура
  • итд.

Уколико се само једном јави потреба да палите ауто на каблове, нешто дефинитивно није у реду или са аутом или са акумулатором, без обзира колико ниска температура била.

Наравно, ако сте оставили упаљене фарове на паркираном (угашеном) ауту, то је већ друга прича. Или ако сте 1. маја одврнули музику на неком излетишту или шуми, а притом још имате мало јачи аудио систем, па тек касније схватите да музика извлачи више „струје“ из акумулатора него што сте мислили.

Фото: Профимедиа

 

 

Можда је нешто друго „извукло струју“, али без обзира шта је узрок, препоручује се да након таквог „инцидента“ проверите акумулатор у сервису и допуните га.

Ово није велики трошак, а може да вам уштеди много новца, времена и нерава. Конкретно, ако су само упаљени фарови док је ауто био угашен били проблем, онда ћете акумулатору пуњењем на пуњачу у великој мери продужити животни век.

Али ако је нешто друго проблем – тај проблем треба наћи и решити што пре. Често возачи дозволе да их акумулатор потпуно „изда“ и по неколико пута у току зиме када су ниске температуре. Сматрају да само треба да прегурају до топлијих дана и да ће онда све бити у реду.

Када мотор неће да стартује, углавном позовемо некога и решимо проблем уз помоћ каблова за паљење или на гурање, што код новијих аутомобила треба строго избегавати.

Разговарали смо са стручњацима из „Акумулатор центра“ из Земуна. Једно од главних питања било је – како да знам да је акумулатору дефинитивно дошао крај?

Одговор гласи да се то може поуздано утврдити само у специјализованом сервису. Ако и након пуњења од десет сати акумулатор не може да стартује мотор, то значи да је највероватније време за замену, наравно, уколико је пуњач исправан.

Фото: Профимедиа

 

 

Питали смо и може ли и како возач сам да провери акумулатор? Самостална провера је могућа уз помоћ унимера, тако што се мери напон.

Акумулатор би требало проверавати на три, шест или девет месеци – у зависности од услова вожње. То важи и за период након истека гаранције и за време гаранције.

Мерење напона класичним унимером не може да нам покаже комплетно стање акумулатора, пошто је напон само један од фактора.

Мерење напона није 100% поуздана метода, али ипак може да указује да, на пример:

  • 1) мање од 10,5 волти: акумулатор је неисправан или дубоко испражњен (треба проверити ауто)
  • 2) 12 до 12,4 волти: празан акумулатор (треба допунити акумулатор)
  • 3) 12,6 до 12,8 волти: акумулатор је добар
  • 4) изнад 13 волти – сув и неисправан акумулатор ( треба проверити ауто)

Ипак, уколико желите да будете максимално сигурни у стање акумулатора, најбоље је да то препустите неком специјализованом сервису за батерије.

Постоје брзи тестови који су поуздани око 50% (често су бесплатни), а осим испитивања самог акумулатора, углавном (бар би требало) да подразумевају проверу одвлачења струје на возилу, проверу алтернатора и повлачење анласера.

Наравно, шта ће све од ових провера бити урађено и колико поуздане резултате ће дати провере – зависи од сервиса до сервиса. Зато се прво распитајте телефоном, а специјализовани сервиси су најбољи избор.

Ту је и велики сервис акумулатора, који је поуздан 100% – о детаљима се распитајте у неком сервису.

Углавном, уколико је акумулатор претрпео нека оштећења, процењује се да ли та штета може да се среди.

Самостално пуњење

Можете и сами да пуните акумулатор – и превентивно и уколико се испразнио. На тржишту постоји много пуњача. Од веома јефтиних који имају само основне функције, до квалитетних и интелигентних са заштитом од прекомерног пуњења, замене полова, са контролом пуњења у зависности од стања самог акумулатора и тога до којег нивоа се напунио, итд.

Углавном, важи генерално правило да се акумулатор пуни са 10% свог капацитета. То значи да, на пример, пуњач од 4,5 ампера акумулатор од 45Ах напуни за десет сати.

Фото: Профимедиа

 

 

Генерално, уколико мало возите или углавном возите на кратким релацијама, повременим допуњавањем можете акумулатору знатно да продужите животни век. Али подсећамо да ако имате иоле савременији аутомобил, да би требало прво да се упознате са одговарајућим и безбедним начином пуњења акумулатора – нпр. већина произвођача каже да би акумулатор требало извадити из возила ако треба да се пуни.

Ту је и проблем губитка меморисаних података након што разни системи изгубе напајање струјом из акумулатора ако се извади. У суштини, то није велики проблем, само треба знати шта и како се ради, како избећи евентуалне проблеме или их средити када се напуњен акумулатор врати у ауто.

Много корисних информација може да се нађе у упутству за коришћење аутомобила.

БОНУС ВИДЕО