Neka ptice nikad ne polete - takva je sudbina Novog aviona (NA) koji je planirala da proizvodi bivša Jugoslavija, ali je rat poremetio planove.

U tadašnjem vazduhoplovno tehničkom institutu u Beogradu oformljena je zajednička kancelarija sa britanskim BAE-om, a u Parizu francuski MARCEL DASSAULT koji je i pobedio sa idejnim rešenjima.

Program realizacije je razmotren i izrađen 1986. godine, a svi radovi na projektu prekinuti 1990. godine.

Projekat nije uspeo zbog početka građanskog rata u Jugoslaviji 1991. godine.

"Novi avion" je definisan kao jednomotorna lakša verzija aviona Francuskog Rafal sa određenim specifičnostima.

Avion bi ostvarivao vrhunske performanse zahvaljujući aerodinamičkoj koncepciji kanar i automatskom otklanjanju napadne ivice i izlazne ivice krila.

Foto:Jutjub printskrin/Silja Pluton

 

Oprema na avionu NA bi bila savremena i obezbeđivala bi uspešno i bezbedno izvršavanje zadataka u svim vremenskim uslovima danju i noću, a opremljen bi bio i savremenim napadno-navigacionim sistemom.

Pokretao bi ga Francuski turbo-mlazni motor Snecma M88Y potiska 75kN, koji omogućava avionu maksimalnu brzinu od 2.000km/h, maksimalnu visinu leta od 17.000m i maksimalnu brzinu penjanja od 16.500m/min

Struktura aviona bi bila izgrađena uz primenu savremenih materijala i saćastih ispuna, dok bi kasnijom modernizacijom omogućeno uvođenje struktura od kompozitnih materijala. Sedište bi bilo nagnuto što bi pilotu olakšavalo podnošenje opterećenja u manevrima tokom izvršavanja zadataka i vazdušne borbe.

NAORUŽANJE:

- Dvocevni top ili 1 top GIAT 30, kalibra 30 mm.

- Rakete vazduh-vazduh R550 Magic dometa 20km i rakete Mica dometa 80km

- Širok spektar drugog naoružanja mase do 5.000kg (vođene i nevođene rakete kao i bombe)

Foto:Jutjub printskrin/Silja Pluton

 

Zbog radara koji bi posedovao mogao bi da dejstvuje na ciljeve u vazduhu, na zemlji, moru i da vrši misije izviđanja.

Posebna pažnja je bila posvećena zaštiti elektronske opreme od ometanja, sistemu elektronske identifikacije kao i ometanju protivnika

Procenjeno je da bi se proizvodilo između 300-500 aviona koji bi bili konkurencija današnjim avionima Gripe,f-16, JF-17 i Rafal.

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".