Prema međunarodnim propisima, maksimalni iznos koji može da se potražuje kao nadoknada je do 1500 evra. Međutim, koliko će u praksi biti refundirano zavisi od toga kako će avio-kompanija procenjivati situaciju i kako će putnik dokazivati svoju štetu.
U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da je veoma važno da građani poštuju propisane rokove za podnošenje žalbi i zahteva za odštetu kako ne bi ostali uskraćeni za neko od svojih prava. Aerodromi, odnosno kompanije koje se bave zemaljskim opsluživanjem gube prtljag, ali je avio-prevoznik odogovoran za svog podizvođača, tako da on plaća refundaciju. Putnik odmah po dolasku, čim utvrdi da nedostaje njegov kofer, treba da podnese prijavu i reklamaciju na aerodromu na koji je sleteo. Za to je potrebna avio-karta, potvrda o predatom prtljagu i karta za ukrcavanje. Aerodrom na kome je podneta prijava odgovoran je za lociranje i sve nove informacije u vezi sa koferima.
- Ako u roku do 21. dana od prijave putnik ne dobije prtljag, smatra se da je on izgubljen, i onda se avio kompaniji podnosi zahtev za odštetu - objašnjava za "Novosti" pravni savetnik u NOPS, Mladen Alfirović. - Ukoliko je putnik dobio oštećen prtljag bez kašnjenja, tu štetu treba da prijavi odmah po dolasku ili u roku od sedam dana. Ako je prtljag kasnio, a na kraju stigao oštećen, onda putnik ima rok od 21. dana da podnese zahtev za odštetu od trenutka kada ga je dobio.
On naglašava da su ovi rokovi veoma strogi. Ukoliko ih putnik prekorači, kako dodaje, gubi pravo da podnese eventualnu tužbu u slučaju da mu avio-kompanija ne isplati nadoknadu štete.
Na sajtu "Er Srbije" se, za slučaj kašnjenja prtljaga kada je putnik van kuće, ističu da znaju da će mu biti neophodne osnovne stvari, poput paste za zube i šampona. Zato mole da se sačuvaju svi računi i da se nacionalnom avio-prevozniku proslede elektronskim putem. Sledeća situacija je kašnjenje preko pet dana i, kako se navodi, tada putnik treba za svaki komad prtljaga da popuni formular u PDF formatu i pošanje putem elektronske ili fizičke pošte. Alfirović ukazuje da ukoliko je neko pet dana na putu, onda mu nisu dovoljni samo pasta za zube i šampon.
Pročitajte još
- Ako ste ostali bez prtljaga, to znači da nemate ništa - ističe naš sagovornik. - U takvoj situaciji moraćete da kupite dosta stvari. Savet je da potrošači uzimaju račune za sve troškove, kako bi mogli da ih dokažu. Naravno, drugačija je situacija ako je nekom izgubljen prtljag kada se vratio kući.
Prema njegovim rečima, visina refundacije za gubitak, kašnjenje i oštećenje prtljaga propisana je Montrealskom konvencijom.
- To je tzv. posebno pravo vučenja, odnosno obračunska jedinica, koje kada se konvertuje u evre znači da je maksimalni iznos koji može da se potražuje na ime nadoknade do oko 1500 evra - kaže Alfirović. - Međutim, koliko će biti refundirano putniku zavisi od toga kako će avio-kompanija procenjivati situaciju i kako će putnik dokazivati svoju štetu.