Večernje novosti su pažljivo ispratile neobično događanje sa tribina stadiona, a novinar Novo Tomić izveštaj počinje neočekivanim događajem koji se odigrao na samom početku.

- Matador Luis Miguel Domingin se po petnaesti put u karijeri našao na rogovima bika! Već u prvoj borbi koride na Tašmajdanu stari as je bio nepažljiv, i to ga je moglo koštati života - piše Tomić

Beogradska publika je, eto, već samo posle nekoliko minuta shvatila da torero u svakoj borbi stavlja glavu u torbu.

- Oslanjajući se na ramena pomoćnika, Domingin je hramajući izašao iz arene, ali se posle lekarske pomoći vratio i ubio bika, pozdravljen od oko 4.500 zbunjenih, ali oduševljenih gledalaca.

Naš izveštač ipak zaključuje kako publika "nije umela da gleda koridu" i sa tribina se nije baš adekvatno čulo ono "ole", tako karakteristično za španska poprišta borbe sa bikovima.

U isto vreme u Beogradu izlazi list "Svet" koji je bio u sastavu istog preduzeća koje su činile "Borba" i "Novosti", pa njegovi izveštači imaju svoje viđenje stvari.

Ovaj revijalni nedeljnik imao je reportera nešto oštrijeg pera, pa je prvi komentar bio vezan za "stotku" odnosno "konja" - novčanicu koja je bila ekvivalent za ulazak na stadion, što nije bio nimalo naivan iznos.

- Oni koji su mogli sebi ovo da priušte, dokazali su da su uspešno savladali lekciju od tri slova i povicima "ole" doprineli su da sve makar malo liči na Španiju - piše "Svet".

- Drugo pitanje je kome je taj uzvik bio upućen: Ima indicija da je naša publika često navijala za – bikove.

 

 

Našim konjima pripala je skromna uloga da izvlače pobeđene bikove.

Kako piše u izveštaju "Novosti", "životinje osetljive na krv, a nepripremljene za buku arene u tim trenucima, jedva su naterane na poslušnost. I dok su konji za sobom vukli žrtvovane bikove, Beograđani su često negodovali i zvižducima dokazivali da su ipak veliki prijatelji životinja".

Dvanaest španskih bikova, jedan od najpoznatijih svetskih matadora, toreadori, pikadori i krv na Tašmajdanskom stadionu. Te 1971. godine, i nikada više, Beograđani su u svom gradu gledali špansku koridu, nesigurno klicali "ole" i žalili bika.

"Tamo nasred arene, Romero se postavi postrance pravo ispred bika. Izvuče mač iz nabora mulete, izdiže se na prste i nanišani duž oštrice. Kad je Romero jurnuo, jurnu i bik. Romero nabaci levom rukom muletu biku preko gubice da bi ga zaslepio, levo rame mu upade među rogove dok je zabadao mač i za jedan tren su on i bik bili jedno." Ernest Hemingvej je stranac koji je uspeo da pronikne u dušu španske koride i da je objasni i onima kojima je daleka i strana. Pokušao je u knjizi "Sunce se ponovo rađa" da i onima koji je smatraju divljačkom zaostavštinom nekih minulih vremena ili čak porede sa gladijatorskom arenom, objasni šta se to zapravo dešava na pesku, u areni, između čoveka i bika.

Moises Martines, iz arene bikova u Granadi, kaže da je korida veoma važna za Granadu, Andaluziju i celu Španiju.

- Mnogi ljudi to ne razumeju, ali to je neka vrsta umetnosti. Iako ubijamo i povređujemo životinje, veoma je lepo - navodi Martines za RTS.

Silvija Monros, prevodilac sa španskog i portugalskog na srpski jezik kaže da to ne može svako da razume.

- Posebno se ceni kada matador zasluži da odseče jedno uvo, pa drugo, pa čak i rep biku. Onda ga pruža predsedniku bikovskog trga i ako mu nešto pretekne, posveti to dami koja sedi u publici - objašnjava Silvija Monros.

Uši bika poklonjene su jednoj dami na koridi 1971. godine na stadionu Tašmajdan u Beogradu. Daleko od svoje rodne zemlje Španije, bikovi, toreadori, pikadori, matadori, izvodili su svoju umetničku tačku pred Beograđanima.

Budimir Novaković je prisustvovao tom spektaklu.

- Stadion je bio pun. Tribine su bile komplentno napunjene. Meni se činilo da je ograda preniska za te bikove - seća se Novaković.

Beograd je tih sedamdesetih bio grad prosperiteta. Gradili su se putevi, mostovi, stambeni blokovi. Grad je bujao i fizički i kulturno, pa španska korida koja gostuje baš u Beogradu i nije bila neko čudo.

Novinar Zoran Nikolić opisuje da su u to vreme Zapad – SAD, Britanija, Francuska svoje umetnike slale u svet oštro podeljen gvozdenom zavesom najdalje do Beograda.

- Ovde je u to vreme bilo pola Holivuda. Čak će se i Istok usuditi da svoje elitne orkestre, balete šalje do Beograda - ističe Nikolić.

- Da ste recimo tada kao moji roditelji šetali Terazijama mogli ste da sretnete Ričarda Bartona, Liz Tejlor, da se sapletete o Kirka Daglasa, a da vam Lorens Olivije u Narodnom pozorištu glumi Otela - objašnjava Nikolić.

Koridi u Meksiku nije odoleo ni nekoliko godina ranije Josip Broz. Voleo ju je Jul Briner. Koridu su voleli general Franko, slikar Pikaso, a matadori i njihova neustrašivost bili su mistični izazov mnogim damama. Ava Gardner je tako pisca Hemingveja prevarila sa čuvenim matadorom Luisom Miguelom Dominginom.

Jer matadore bije glas da su strastveni, posvećeni, dominantni, istrajni, neustrašivi.

Foto: Profimedia

 

Moises Martines se priseća kako je kako je toreador 2009. umalo nastradao od bika u Granadi: "Rog, dugačak 24 centimetra probio mu je pluća. Zamislite koji je to rizik. Mi imamo ovde srećom bolnicu, pa je arena, da kažem sigurna. Imamo i crkvu malu ovde. Naše borbe su u vezi sa religioznim uverenjima i onaj ko se bori sa bikom obično želi da se pomoli, koncentriše, jer će možda i umreti".

- Matador je hrabar čovek. Ima onih koji su tražili da ih ostave da iskrvare u areni. Okruženi su lepim ženama. Manolete je preminuo od uboda rogom i nacija je bila u trodevnoj žalosti - objašnjava Silvija Monros.

Matadori moraju da se pokore strogim pravilima igre. Da budu hrabri, psihički nadmoćni u odnosu na podivljalu životinju i virtuozi sa mačem i plaštom. NJihova kapa, pantalone, pokreti, pogledi nisu ni sport, niti igra, već deo decenijeske tradicije koja kola u krvi mnogih Španaca.

- Sve se gleda. Da li je torador elegantnih pokreta, da li je odvažan, da li ide ka biku ili obrnuto. Da li ima više pokreta rukama ili nogama. To je umetnost - kaže Silvija Monros.

Foto: Tanjug/AP

 

Ipak, publika u Beogradu nije baš najbolje shvatila umetnost koride. Vijesnik te godine predviđa da će korida biti klanica.

- Bit' će to tužan prizor. Pod našim nebom, pred našom publikom, mitologija bikove smrti bit' će tek mesarski udarac mačem, finesa toreadorovog držanja, tek smiješni balet jednog mršavka, dostojanstvo bika, tek glupost životinje - piše Vijesnik.

Toreadori Luis Miguel Domingin, Robert Pilas i Alfred Konde dočekani su u Beogradu uz špansku muziku. Međutim, proročanstvo Vijesnika se ostvarilo. Publika je bila zbunjena i zviždala je kada su pikadori zabadali koplja bikovima u vrat. Vikali su "ole" kada je matador izgubio ravnotežu i pao na kolena, a bik ga zakačio rogovima.

- Palilula nije znala da se odluči da li će da viče "ole" ili će da navija za bika ili za matadora. Veliki deo je sekirao španske izvođače, jer je publika očigledno bila na strani bika - kaže Nikolić.

Budimir Novaković se seća da publika nije znala za koga da navija.

- Dovoljno je bilo da jedan vikne "ole" i svi se deru "ole", a ne znaju zašto. Bikovi su dovoženi niz rampu kod Pete beogradske gimnazije i puštani iz kaveza kroz prolaz kojim se išlo u diskoteku 'Cepelin'. Taj prolaz bio je obložen ogledalima, ali su ih prekrili daskama, da bikovi ne bi kidisali na svoje odraze u ogledalu - kaže Budimir Novaković.

Dvanaest bikova stiglo je iz Španije u Beograd. Bili su smešteni na Institutu za virusologiju, vakcine i serume „Torlak”, a došli su brižljivo isplaniranom trasom. Podrobno je ispitano da li je bilo stočnih bolesti u poslednjih pola godine putem kojim će doći, kako bi se izbegla bilo koja vrsta rizika. Čak su im se i hrana i voda služile na samo određenim stanicama. Dobijali su redovno i vitaminske injekcije.

"Privezaše mrtvog bika za mazge i onda fijuknuše bičevi, ljudi potrčaše i mazge potegoše, zabrzaše nogama i pojuriše galopom, i bik, s jednim rogom uvis i glavom postrance, ostavi za sobom glatki otkos na pesku, pa nestadoše kroz crvene vratnice." Ovako je kraj života jednog bika u areni opisao Hemingvej.

Foto: Tanjug/AP

 

Kraj života španskog bika u areni i beogradsku publiku ostavio je bez daha.

- U trenutku prve eutanazije bika je zavladao tajac. Očigledno je smrt predivne životinje delovala i na nas. Osećao sam se prazno - ističe Budimir Novaković. Nikolić objašnjava da je u Srbiji kategorija blago, vezana za životinje, za kravu.

- Domaćinstvo koje je imalo kravu je imalo garanciju da će preživeti godinu, obezbediće im hranu. Mi tih godina postajemo urbani, ali smo korenima ruralni i sećamo se toga. Obredno ubijanje životinja nije bilo nimalo prijatno - kaže Nikolić.

Specijalitet u restoranima nadomak koride je rep ubijenog bika. Nije zapisano ko je pojeo repove palih bikova na Tašmajdanu, ali u monografiji Tašmajdanske priče navodi se da su Domingina izveli u Skadarliju i da je na meniju bio jedan od ubijenih bikova ispečen na ražnju, a da je on pre povratka u domovinu od srpskih domaćina za uspomenu dobio gusle.

Tadašnje novine prenele su da ovaj, čak i za bogatu prestonicu preskup događaj, nije prošao bez malverzacija. Pisalo se o stotinama hiljada proneverih dinara, u vremenu u kome su ulaznice koje su koštale 100 i 200 dinara bile preskupe. 

Inače, borba sa bikovima na beogradskom Tašu trebalo je da se održi 17. i 18. septembra, ali je odložena navodno zbog vremenskih neprilika. Društvo za zaštitu životinja je protestvovalo i nazivalo koridu „klanicom bikova”, te tražilo da se ona zabrani. S ozbirom da je zbog loših vremenskih prilika korida odložena, zaštitinici životinja su produžili svoj protest. Tadašnji upravnik SRC Tašmajdan, Dimitrije Kovačević oštro je reagovao protiv onih koji su se protivili koridi i istakao „da svi oni koji se bune treba da donesu uverenje da su vegetarijanci”

Korida je trajala od 2. do 3. oktobra 1971. godine, a prema pisanju jugoslovenskih medija, koridi je prisustvovalo oko 4.500 ljudi.

Otvaranje koride prethodila je svečana parada učesnika uz muziku španskog orkestra sa tribine. Pred okupljenu publiku ušetala je toreadorska trojka: Robert Pilas, Alfred Konde i Luis Migel Domingin, koji je bio veteran koride i zvezda manifestacije, a mediji su pisali da su na tribine stadiona Tašmajdan mnogi upravo došli zbog njega.

Pred sam početak spiker je publici pružio osnovne informacije o koridi i uputio ih kada treba da uzviknu „ole”, što je ponovio i tokom događaja.

Kralj sa crvenim plaštom vratio se živ u Španiju, sa lakšim povredama koje je zadobio kada ga je bik baš u Beogradu zakačio rogovima, a sličan spektakl Beograd više nikada nije video.

U vreme održavanja koride u Beogradu je boravio veliki broj holivudskih ličnosti kao što su Ričard Barton, Liz Tejlor, Kirk Daglas, Lorens Olivije i mnogi drugi.

BONUS VIDEO: