Више од годину и по дана након велике трагедије, америчка Национална управа за океане и атмосферу (НОАА) објавила је застрашујући аудио снимак тренутка када је подморница Титан експлодирала, убивши свих пет путника.

Аудио снимак, који никада до сада није објављен, хвата статичну буку која прелази у јаку експлозију, затим тутњаву, а после неколико секунди све утихне.

Према службеним информацијама, звук означава тренутак када је подморница имплодирала, непосредно пре него што је дошла до олупине Титаника на дну Северног Атлантског океана, 18. јуна 2023. године.

Застрашујући снимак несреће у трајању од 20 секунди снимио је пасивни акустични снимач постављен 900 миља од места где је подморница ОушенГејт попустила под притиском воде.

Америчка обалска стража саопштила је да овај аудио снимак показује „сумњиви акустични потпис имплозије подморнице Титан“. Сви путници на подморници Титаник, суоснивач и извршни директор ОушенГејта Стоктон Раш, британски милијардер Хамиш Хардинг, француски истраживач Пол-Хенри Наргеолет, отац и син Шахзад и Сулеман Давуд, погинули су у овој експлозији.

 

 

Пут у подморници Титан коштао је до 250.000 долара, а током 2021. и 2022. године подморница је извршила 23 зарона, од којих је 13 успешно стигла до олупине Титаника.

Међутим, ова роњења нису била без проблема. Дневници роњења бележе 118 техничких кварова, укључујући квар погонских мотора, квар батерије, а једном је чак и отпала предња купола подморнице. Истрага се фокусирала на зарон 2022. године, када је путник Фред Хаген чуо "узнемирујући" звук док се подморница враћала на површину.

- Још смо били под водом и чуо се велики прасак или пуцњава - рекао је Хаген. 

- Сви смо били забринути да је можда дошло до пукотине у трупу подморнице.

Фото: Профимедиа

 

Према анализама података са сензора подморнице, звук је изазван променом структуре трупа, што је утицало на способност Титана да издржи дубокоморске притиске. Фил Брукс, бивши директор инжењеринга ОушенГејта, рекао је да подморница није прописно прегледана након тог роњења јер је компанија била у финансијским потешкоћама, па је месецима остављена на обали у Канади. 

Стоктон Раш, оснивач ОушенГејта, тврдио је 2018. да је подморница безбедна. Међутим, бивши запослени и путници тврде да је Раш био доминантна особа која није толерисала неслагање, што је утицало на безбедносне стандарде подморнице.

Законодавци и стручњаци из индустрије позвали су на обавезну сертификацију подморница попут Титана како би се спречиле такве трагедије. Иако многи дубокоморски оператери завршавају процес сертификације, ОушенГејт је одлучио да га прескочи. Тужбе и кривичне истраге су и даље у току, а породица француског рониоца Наргеолета поднела је тужбу за више од 50 милиона долара. 

БОНУС ВИДЕО: