Više od godinu i po dana nakon velike tragedije, američka Nacionalna uprava za okeane i atmosferu (NOAA) objavila je zastrašujući audio snimak trenutka kada je podmornica Titan eksplodirala, ubivši svih pet putnika.
Audio snimak, koji nikada do sada nije objavljen, hvata statičnu buku koja prelazi u jaku eksploziju, zatim tutnjavu, a posle nekoliko sekundi sve utihne.
Prema službenim informacijama, zvuk označava trenutak kada je podmornica implodirala, neposredno pre nego što je došla do olupine Titanika na dnu Severnog Atlantskog okeana, 18. juna 2023. godine.
Zastrašujući snimak nesreće u trajanju od 20 sekundi snimio je pasivni akustični snimač postavljen 900 milja od mesta gde je podmornica OušenGejt popustila pod pritiskom vode.
Američka obalska straža saopštila je da ovaj audio snimak pokazuje „sumnjivi akustični potpis implozije podmornice Titan“. Svi putnici na podmornici Titanik, suosnivač i izvršni direktor OušenGejta Stokton Raš, britanski milijarder Hamiš Harding, francuski istraživač Pol-Henri Nargeolet, otac i sin Šahzad i Suleman Davud, poginuli su u ovoj eksploziji.
Pročitajte još
Put u podmornici Titan koštao je do 250.000 dolara, a tokom 2021. i 2022. godine podmornica je izvršila 23 zarona, od kojih je 13 uspešno stigla do olupine Titanika.
Međutim, ova ronjenja nisu bila bez problema. Dnevnici ronjenja beleže 118 tehničkih kvarova, uključujući kvar pogonskih motora, kvar baterije, a jednom je čak i otpala prednja kupola podmornice. Istraga se fokusirala na zaron 2022. godine, kada je putnik Fred Hagen čuo "uznemirujući" zvuk dok se podmornica vraćala na površinu.
- Još smo bili pod vodom i čuo se veliki prasak ili pucnjava - rekao je Hagen.
- Svi smo bili zabrinuti da je možda došlo do pukotine u trupu podmornice.

Foto: Profimedia
Prema analizama podataka sa senzora podmornice, zvuk je izazvan promenom strukture trupa, što je uticalo na sposobnost Titana da izdrži dubokomorske pritiske. Fil Bruks, bivši direktor inženjeringa OušenGejta, rekao je da podmornica nije propisno pregledana nakon tog ronjenja jer je kompanija bila u finansijskim poteškoćama, pa je mesecima ostavljena na obali u Kanadi.
Stokton Raš, osnivač OušenGejta, tvrdio je 2018. da je podmornica bezbedna. Međutim, bivši zaposleni i putnici tvrde da je Raš bio dominantna osoba koja nije tolerisala neslaganje, što je uticalo na bezbednosne standarde podmornice.
Zakonodavci i stručnjaci iz industrije pozvali su na obaveznu sertifikaciju podmornica poput Titana kako bi se sprečile takve tragedije. Iako mnogi dubokomorski operateri završavaju proces sertifikacije, OušenGejt je odlučio da ga preskoči. Tužbe i krivične istrage su i dalje u toku, a porodica francuskog ronioca Nargeoleta podnela je tužbu za više od 50 miliona dolara.