Након што је објављено да је авион који је превозио Урсулу фон дер Лајен ка бугарском граду Пловдив изгубио електронска навигациона средства приликом приласка аеродрому у недељу поподне, огласио се и Flightradar24, популарна платформа за праћење летова.

Наиме, Flightradar24 наводи да је транспондер авиона пријавио добар квалитет GPS сигнала од полетања до слетања. Коментаришући наводе да је авион кружио око аеродрома сат времена, платформа истиче да је лет требало да траје 1 сат и 48 минута, а заправо је трајао1 сат и 57 минута.

- Транспондерски сигнал који авион преноси садржи NIC вредност. NIC вредност кодира квалитет и конзистентност навигационих података које авион прима. Flightradar24 користи ове NIC вредности да би креирао GPS мапу сметњи. Лет са Урсулом фон дер Лајен је преносио добру NIC вредност од полетања до слетања - објаснили су. 

Мапу сметњи можете погледати ОВДЕ.

Подсетимо, према писању Фајненшел тајмса, инцидент су тројица званичника описала као руску операцију ометања.

 

 

- Читав аеродромски простор је остао без ГПС-а - рекао је један од званичника.

Бугарска управа за управљање ваздушним саобраћајем потврдила је инцидент и напоменула да је дошло до значајног повећања GPS ометања од фебруара 2022. године.

- Ометање омета тачан пријем сигнала, што доводи до разних оперативних изазова за авионе и земаљске системе. 

Портпарол Кремља Дмитриј Песков рекао је за Фајненшел тајмс да су „информације нетачне“. 

Фото: Профимедиа

 

- Можемо да потврдимо да је било ометања ГПС-а, али је авион безбедно слетео - рекла је за Политико Аријана Подеста, заменица портпарола Комисије. Додала је да је Комисија добила информације од бугарских власти које указују на то да „сумњају да је ово очигледно мешање извршила Русија“.

- Овај инцидент подвлачи хитну важност председничине посете граничним државама чланицама, где је из прве руке видела свакодневне претње  Русије и њених посредника - каже она.

Фото: Профимедиа

 

Ометање и лажно представљање ГПС сигнала, које искривљује или спречава приступ сателитском навигационом систему, традиционално су користиле војска и обавештајне службе за заштиту осетљивих локација. Инциденти ометања ГПС сигнала значајно су се повећали у Балтичком мору и источноевропским државама близу Русије последњих година, утичући на авионе, бродове и цивиле који користе ову услугу за свакодневну навигацију. Владе ЕУ упозориле су да све веће ометање, за које се криви Русија, ризикује да изазове велику ваздушну несрећу „заслепљивањем“ комерцијалних авиона у лету.

 

 

Фон дер Лајен је долетела из Варшаве у бугарски град како би се састала са премијером Росеном Железковим и посетила фабрику муниције. Била је на турнеји по пограничним државама Европске уније како би разговарала о напорима за побољшање одбрамбене спремности блока као одговор на руски рат у Украјини.

БОНУС ВИДЕО: