Пројекат, вредан више од 10 милијарди евра, има за циљ повећање ефикасности трговине, смањење трошкова логистике и јачање економског развоја унутрашњих региона. Са три највеће бродске преводнице на свету и напредним еколошким решењима, Пинглу представља невиђени инжењерски подухват. Када се заврши, омогућиће бродовима до 5.000 тона да плове и претвориће кинеску унутрашњост у нови трговачки центар Азије.

Фото: Профимедиа

 

 

Кина је на прагу завршетка једног од својих најамбициознијих инфраструктурних пројеката – канала Пинглу. Овај колосални пловни пут, чије је отварање планирано за 2026. годину, повезаће унутрашње провинције Гуангси и Јунан, богате природним ресурсима, са заливом Бабу, који се отвара према Јужном кинеском мору. Канал Пинглу није само инжењерско чудо, већ и стратешки потез осмишљен да преобликује трговачке путеве, ојача економску отпорност и смањи зависност од приобалних транспортних тачака.

Фото: Профимедиа

 

 

Како се Кина приближава крају свог 14. петогодишњег плана, пројекти ових размера представљају кључни алат за постизање циљева економског раста, регионалне повезаности и геополитичке стабилности.

Фото: Профимедиа

 

 

Невиђени инжењерски подвиг

Канал Пинглу протеже се више од 134 километра, пролазећи кроз планинске венце и подручја различитих надморских висина. Пројекат укључује три масивне бродске преводнице, међу највећима на свету, које омогућавају подизање и спуштање бродова дуж руте. Ово ствара пловни пут који може да прими пловила до 5.000 тона, чиме се отвара нови коридор за превоз терета између унутрашњости и мора.

Више од 35.000 радника је учествовало у изградњи, а ископано је преко 330 милиона кубних метара земље и камена, што је један од највећих земљаних радова на свету. Уместо потпуне аутоматизације, кинески инжењери су комбиновали ручни рад и традиционалне методе са савременим техничким надзором, што пројекат чини изузетним чак и у контексту глобалног искуства у грађевинарству.

ФОТО: Профимедиа/ Википедија

 

Економски и логистички значај

Када буде завршен, канал Пинглу моћи ће да транспортује до 100 милиона тона терета годишње, што га чини једним од најпрометнијих унутрашњих пловних путева у Кини. Канал ће олакшати извоз угља, боксита, цемента и пољопривредних производа из унутрашњих провинција на међународна тржишта. Ово ће значајно смањити трошкове транспорта и време испоруке, а истовремено ће повећати конкурентност унутрашњих индустрија, пише смоотхx.цом.

Према кинеском Министарству саобраћаја, пројекат је већ привукао више од 10 милијарди евра јавних и приватних инвестиција. Поред логистике, очекује се да ће канал подстаћи развој лука, складишних објеката и индустријских зона дуж свог коридора.

Фото: Профимедиа

 

Изазови и технолошке иновације

Изградња канала Пинглу суочила се са бројним геолошким и техничким изазовима. Рута пролази кроз нестабилне стенске формације, што је захтевало употребу армираних конструкција, сензора за праћење притиска у реалном времену и напредних система вентилације. Бродске преводнице су пројектоване као енергетски ефикасни системи за уштеду воде, са висинама подизања међу највишим на свету.

Фото: Профимедиа

 

 

Велика пажња се такође посвећује заштити животне средине. Пројекат обухвата системе за контролу седимента, коридоре за дивље животиње и програме пошумљавања дуж обала канала. Овај приступ одражава кинеску стратегију балансирања брзог развоја са одрживошћу.

Стратешка и геополитичка димензија

Поред економских ефеката, канал Пинглу такође има снажан геополитички значај. Повезивањем копнених провинција са Јужним кинеским морем, Кина смањује своју зависност од приобалних лука које су подложне загушењима и међународним поремећајима. Пројекат је кључни део кинеске иницијативе „Појас и пут“ и Новог западног копненог и морског коридора, који промовише интеграцију копнених региона у глобалне трговинске токове.

Очекује се да ће канал скратити време путовања од Нанинга до залива Беибу на само 15 до 17 сати. Ово ће унутрашњости Кине дати сопствени „водени аутопут“, што ће дугорочно променити трговинску мапу југоисточне Азије.

Фото: Shutterstock

 

План за будућу инфраструктуру Кине

Канал Пинглу је део таласа инфраструктурних пројеката који се завршавају широм Кине до 2025. године, заједно са брзом железницом Шенжен-Ђијангмен и пумпно-акумулираном електраном Лукси у Хунану. Ови пројекти отелотворују кинески приступ брзом, интегрисаном и стратешком развоју инфраструктуре.

Према речима стручњака, канал Пинглу ће постати један од најважнијих логистичких коридора у Азији, а његов ефекат ће се осетити глобално, од убрзања трговине са земљама АСЕАН-а до јачања економске отпорности Кине.

(Блиц)

БОНУС ВИДЕО-