У ноћи 4. јула 1986. године - а 4. јул је национални празник у САД - десетар Хауард Фут, 21-годишњи механичар из Корпуса маринаца (US Marine Corps) са сновима већим од неба, извео је нешто што је надмашило многе приче о храбрим и дрским подухватима. И док се његово име уписало у авијацијске анале као необичан крадљивац из снова, његова прича о украденом Skyhawku нуди много више од саме авантуре – она је прича о успону и паду, о страсти и упорности, која нас враћа у време када су границе снова биле много флексибилније.
Десетару Хауард А. Футу, ваздухопловни војни механичар у бази маринаца Ел Торо (Marine Air Station El Toro) у округу Оринџ у Калифорнији, летење није било непознаница. Као страствени пилот једрилица и рекордер, Фут је имао велике снове да буде примљен у програм за официре USMC и да похађа пилотску школу.
Генерал Маринаца и пасионирани једриличар Вилијам Блумер спријатељио се с Футом, приметивши његове импресивне вештине летења. Блумер је уверио Фута да има оно што је потребно да обори рекорд у висини летења једрилицом, а Фут је био више него ентузијастичан да покуша. Команда Маринаца одбила је да одобри покушај обарања рекорда, упркос захтевима генерала Блумера, али то није зауставило Фута који је био одлучан да се ухвати у коштац са овим изазовом.
Фут је наставио с покушајем постављања рекорда иако није имао адекватан летелички комбинезон, односно одело под притиском које је требало да му обезбеди USMC. Када је његова једрилица достигла висину од 41.000 стопа (12.497 метара), Фут је доживео озбиљну плућну емболију, што га је, осим очигледних здравствених проблема, онемогућило да икада више лети за Корпус маринаца.
Прочитајте још
Иако је овај ударац могао да га сломи, Футова страст према авијацији није се смањила. Очајан због овог преокрета, Фут је био одлучан да оствари свој сан да управља борбеним авионом - на један или други начин.
Са око 100 сати на симулатору летења авионом А-4 Skyhawk и својим механичарским знањем о авиону, Фут је смислио план. Под окриљем ноћи, око 2 сата ујутру 4. јула 1986. године, Фут је обукао летелички комбинезон и упутио се према авиону А-4 Skyhawk у возилу које се користи за превоз пилота, избегавајући сумњу.
У том тренутку вредност А-4М била је око 18 милиона долара, еквивалент око 41 милион у данашње време. Попео се у авион, везао се и кренуо према неосветљеној писти. Према неким информацијама, када су схватили шта се дешава, особље базе је покушало да га заустави, али - прекасно. Убрзо је био у ваздуху.
Лет је трајао око четрдесет пет минута, током којег је Фут изводио петље, ваљке и бројне маневре на великим брзинама пре него што је сигурно слетео назад на Ел Торо, претходно направивши неколико прелета изнад писте. Да ли због ноћи, или због уверења да дрски “пилот” зна шта ради, у пресретање украденог авиона нису послати други авиони.
Упркос нелегалности, то је био импресиван подвиг. По повратку, писте су биле добро осветљене и Фут је имао сасвим очекивано и “одбор за дочек”. Захваљујући свом беспрекорном досијеу и учешћу генерала Блумера у догађајима који су претходили инциденту, Фут је успео да избегне строгу казну. Осуђен је на само четири и по месеца затворске казне и добио је отказ из USMC.
Ухапшен је и смештен у војни затвор у Камп Пенделтону, где је провео четири и по месеца.
Његова војна каријера је, али прича о његовом летењу није се завршила. Напротив, Футова авантура постала је прича о храбрости, неустрашивости и страсти према авијацији. Након избацивања из војне службе, Фут је покушао да пронађе своје место у свету ваздухопловства, укључујући покушаје да лети у Израелу и Хондурасу.
Није успео, али Футова одлучност се исплатила када је постао пробни пилот, са искуством у више од 20 различитих војних и цивилних авиона. Његово знање и доприноси проширили су се на НАСА Лабораторију за млазни погон (Jet Propulsion Laboratory), где је радио под уговором. Фут је такође регистровао и неколико патента, што додатно осликава његову вредност у области авијације, наводи Милитарy.цом.
Douglas A-4 Skyhawk: Једна од икона авијације
Douglas A-4 Skyhawk, познат и као Scooter, има специјално место у историји војне авијације. Дизајниран од стране Douglas Aircraft Company, А-4 је уведен у службу 1956. године као лаки једномоторни млазни јуришни авион првенствено намењен базирању на носачима авиона. Имао је мали распон крила и робустан стајни трап што га је чинило идеалним за операције са носача.
А-4 Skyhawk је развијен како би испунио потребу за агилним и ефикасним јуришником који може да обавља различите улоге. Авион је током свог радног века прошао кроз бројне надоградње, укључујући моделе као што су А-4Е, А-4Ф и А-4М, сваки са побољшањима у авионици и наоружању. Skyhawk је познат по својој једноставности и ефикасности, са дизајном који је приоритизовао функционалност и лакше одржавање.
Коришћен је од стране америчке морнарице и Корпуса маринаца, али и многих других држава. Током Вијетнамског рата доказао је ефикасност као јуришник. Произведено је скоро 3.000 авиона различитих варијанти. Релативно ниски оперативни трошкови за то време и робусност омогућили су Скyхаwку дугорочну употребу.
Поред САД-а, овај авион је био у служби Аргентине, Аустралије, Бразила, Чилеа, Индонезије, Новог Зеланда и Јужноафричке Републике.
Након што је повучен из активне војне службе, А-4 Skyhawk је пронашао нови живот у приватним фирмама које се баве обуком борбених пилота: Компаније попут Draken International и Airborne Tactical Advantage Company (ATAC) наставиле су да користе овај авион за пружање услуга војним клијентима, чиме је А-4 Skyhawk остао релевантан и у савременом ваздухопловству.
А-4 Skyhawk је коришћен и у улози тзв. агресорских авиона за напредну обуку пилота у блиској маневарској борби у америчкој морнарици - своје место Скyхаwк добио је управо у тој улози у првом наставку филма Топ Ган у сценама јурњаве авиона изнад калифорнијске пустиње.
Прича десетара Хауарда Фута и његов лет - колико год био нелегалан - у авиону А-4 Skyhawk остаје фасцинантно поглавље у свету авијације. Његово храбро и вешто управљање украденим авионом симболизује неуморну потрагу за сновима из не толико давних времена када се и у стриктно регулисаним окружењима попут војске и ваздухопловства ипак мало више сањало и кад су ти снови бар у ретким случајевима остваривани, не питајући за цену.