Јапан, земља синоним за пиринач, суочава се са највећом несташицом ове кључне намирнице у последњих неколико деценија. Разлог томе су углавном лоши временски услови, повећање броја туриста и рестриктивна увозна политика

Овог лета јапанске супермаркете погодила је несташица белог пиринча, једног од главних намирница у исхрани већине становника. Полице супермаркета остале су празне јер је потражња надмашила производњу у последње три године, смањујући залихе на најнижи ниво у више од 20 година.

Фото: Профимедиа

Јапански трговац лепи обавештење - једна кеса пиринча по човеку

 

Несташицу су погоршали потрошачи који су куповали пиринач у великим количинама у припреми за сезону тајфуна, али и због упозорења о великом земљотресу који би могао да погоди Јапан. Овакво понашање грађана, у комбинацији са повећаним бројем туриста који посећују земљу, створило је озбиљан притисак на залихе ових намирница.

Туристи су повећали потражњу за сушијем и другим јелима

Један од кључних узрока ове несташице, поред временских услова, био је и нагли пораст броја страних туриста који су похрлили у Јапан након укидања пандемијских ограничења. Према извештају НХК-а, локални медији су недостатак делимично приписали приливу туриста. Повећали су потражњу за популарним јелима као што су суши и онигири, што додатно врши притисак на залихе пиринча.

Јапан је примио рекордних 17,8 милиона посетилаца у првој половини 2024. године, што је знатно изнад нивоа пре пандемије. Само у јулу земљу је посетило 3,3 милиона туриста, што је највећи број икада забележен, показују подаци јапанске туристичке статистике. Страни посетиоци конзумирали су више од 51.000 тона пиринча између јула 2023. и јуна 2024. године, више него дупло у односу на претходну годину.

Фото: Профимедиа

 

 

Иако је повећана потрошња међу туристима значајна, она је и даље релативно мала у поређењу са годишњом домаћом потрошњом Јапана, која премашује седам милиона тона. Међутим, овај неочекивани скок потражње у кратком временском периоду заиста је уздрмао јапанско тржиште пиринча.

Климатске промене и старење фармера смањују производњу

Док туристи играју своју улогу у овој кризи, постоји и дубљи проблем који мучи јапанску пољопривреду. Производња пиринча последњих година опада јер старији фармери одлазе у пензију, а млађа генерација показује све мање интересовања за ову професију. Овај демографски изазов, у комбинацији са честим топлотним таласима и сушама, значајно је угрозио жетву, преноси ЦНБЦ.

У другој половини прошле године приноси пиринча су у Јапану озбиљно смањени због екстремних временских услова. Климатске промене су све чешће, што отежава ситуацију пољопривредницима и повећава неизвесност око будућих залиха ове хране.

Рестриктивна политика додатно ограничава понуду

Док природне катастрофе и повећана потражња играју кључну улогу у томе, главни узрок несташице остаје јапанска тарифна политика пиринча, једна од најрестриктивнијих у свету. Да би заштитила домаће узгајиваче, јапанска влада уводи царину од 778 одсто на свој увоз.

Иако је Јапан обавезан да увози око 682.000 тона пиринча годишње у складу са споразумима са Светском трговинском организацијом (СТО), он ретко стиже до потрошача јер се већина користи за прераду или као сточна храна.

Фото: Профимедиа

 

 

Џозеф Глаубер, виши истраживач на Међународном институту за истраживање политике хране, истиче да је јапанска економија пиринча у великој мери изолована од светског тржишта. Оваква политика смањује конкуренцију и отежава прилагођавање домаћег тржишта у временима несташице. Упркос овим ограничењима, Јапан је повећао извоз, па је од 2014. до 2022. порастао шест пута, достигавши скоро 30.000 тона.

Пораст цена и инфлација

Осим с порастом цена пиринча због несташице, Јапан се суочава с повећањем инфлације. У августу 2024. године инфлација је порасла за 2,8 одсто на годишњем нивоу, делимично због виших цена хране, укључујући рижу. Цене пиринча у августу достигле су 16.133 јена (око 112,67 долара) за 60 килограма, што је повећање од три одсто у односу на претходни месец и пет одсто у односу на почетак године.

(ЦНБЦ)

БОНУС ВИДЕО: